CDA schrikt wakker

6 oktober 2010

CDA schrikt wakker

De sloop van een gedeelte van de wijk Velve Lindenhof verloopt niet naar wens. De te lange leegstand van een groot aantal woningen vraagt natuurlijk om moeilijkheden. Een onveilige woonsituatie ontstaat door gebrek aan verlichting, dichtgetimmerde woningen waarvan een aantal verwoest door brand. Voor de SP geen onbekend verschijnsel in Enschede. Tijdens de sloop van een gedeelte van De Laares heeft de SP een paar jaar geleden aan de bel getrokken omdat gezinnen met kinderen in onbewoonbare woningen woonden waar de ratten het goed naar hun zin hadden en de goten van nog bewoonde woningen werd gestolen terwijl de mensen sliepen.

De vragen over de problemen in De Laares werden door de toenmalig wethouder afgedaan met het welbekende antwoord: "Daar gaat de gemeente niet over". Ook politieke partijen vonden het niet de moeite waard hier aandacht te schenken. Naar bewoners werd niet geluisterd. Dit soort situaties dreigen ook in Boswinkel en de Wesselerbrink. Deze buurten verpauperen al jaren vanwege minimaal onderhoud van de woningen en een slecht woningtoewijzingsbeleid. Als de sloop hier begint voorzie ik dezelfde problemen. Opvallend is nu de plotselinge bemoeienis van het CDA met de problemen in het sloopgebied van Velve. Deze partij, die overigens niet genoeg kan krijgen van het platgooien van goedkope huurwoningen, heeft de wethouder vragen gesteld over het sloopbeleid in Velve en gevraagd een plan te maken om in toekomst dit soort problemen te voorkomen. De SP is blij met het voortschrijdend inzicht van het CDA. Een goed plan waardoor tot verhuizing gedwongen gezinnen niet maandenlang in de troep en een onveilige situatie leven is van het grootste belang. Bij de volgende sloop zal de SP hier weer alle aandacht voor hebben. Natuurlijk van harte ondersteund door het CDA!

–Annelies Futselaar