Gratis tuin voor miljonairs!

6 oktober 2010

Gratis tuin voor miljonairs!

Het college verzekerde de Raad eind 2008 dat miljonairs geen last hebben van de economische crisis en in de rij staan voor een kavel in 't Vaneker. Nu blijkt dat het maar niet wil vlotten met de verkoop. Hetzelfde geldt voor de kavels in 't Geessink waar ook geen belangstellenden voor zijn te vinden. Omdat de gemeente Enschede de grond in deze gebieden al heeft aangekocht en het daarom geld kost als er geen kavels verkocht worden, komt het college met "stimuleringsmaatregelen".

De eerste maatregel om de verkoop van kavels te bevorderen is 'nu kopen en pas over 12 maanden betalen'. Maar voor de verkoop van kavels in 't Vaneker en 't Geessink is deze maatregel niet genoeg stimulans. Om miljonairs te verleiden in deze plangebieden een kavel te kopen, gaat ons buitengebied in de uitverkoop. Kopers van een kavel in 't Geessink en 't Vaneker hebben niet alleen het voorrecht een huis te mogen bouwen in het groen, maar krijgen bovendien een tuin ter waarde van 2,5% van de koopsom cadeau.

De prijzen voor kavels in 't Geessink beginnen vanaf € 118.000, maar voor een kavel in 't Vaneker moet minimaal € 420.000 worden neergeteld. De bijdrage in de tuin van een goed bemiddelde koper van een stukje grond in 't Vaneker, kost de gemeente Enschede gemiddeld € 12.000 (80 eurocent per inwoner). Voor miljonairs is dit waarschijnlijk een te verwaarlozen bedrag, maar voor veel Enschedese gezinnen is € 12.000 meer dan een jaarinkomen. Het is onbegrijpelijk dat de gemeente Enschede zulke grote cadeaus wil gaan uitdelen aan de rijke (toekomstige) inwoners van onze stad. Zeker als we denken aan de 10 miljoen die er de komende vier jaar in Enschede bezuinigd gaat worden.

Het onzalige plan ons mooie en nu nog groene buitengebied te gaan ontwikkelen had eigenlijk direct in de prullenbak moeten verdwijnen. Nu blijkt dat er weinig belangstelling is voor de miljoenenkavels, lijkt het mij goed dat dit nu alsnog gebeurt.

–Paulien Wilkinson-Hillen