Stroinkslanden Noord schoont op

6 oktober 2010

Stroinkslanden Noord schoont op

Geen nieuw fenomeen in Enschede is dat de bewoners van een wijk samen een stuk van de wijk opruimen. Dat gebeurde zaterdagmorgen op initiatief van een zeer actief BewonersTeam Stroinkslanden. De gemeente stelt gereedschap beschikbaar en professionele medewerkers groenonderhoud en medewerkers stadsdeel Zuid sturen de vrijwilligers aan. Een goed initiatief waarvoor op 2 oktober grote belangstelling was van de wijkbewoners.

Tegen negen uur stonden zo'n twintig wijkbewoners klaar om de handen uit de mouwen te steken. Na een kop koffie of thee en uitleg over de werkzaamheden verspreidden de mensen zich over het gebied dat opgeschoond moest worden. Het ging om de ruimte rond het speelterrein aan de Wooldriksweg. De werkzaamheden bestonden uit het opruimen van rommel maar er moest ook flink wat groen versleept worden. Te veel begroeiing rond speelterreinen maakt de ruimte onveilig. De tennisbanen werden flink onder handen genomen. Jammer, dat er geen geld beschikbaar schijnt te zijn om de belijning te vernieuwen. Maar een tennisbaan zonder lijnen is geen tennisbaan. Met een beetje creativiteit moet daar toch een oplossing voor te vinden zijn.
Een aantal bewoners had de kinderen meegenomen die enthousiast meehielpen. Alhoewel, een straatfeest vonden ze toch wel leuker.
Ook is er in de buurt behoefte aan een honden uitlaat plek. Nergens in de omgeving is ruimte om honden los te laten lopen. Op een stuk terrein waar nu de gasleiding wordt aangelegd is het oog gevallen van een aantal hondenbezitters.

Het zou goed zijn als de bescheiden wensen van de bewoners gehonoreerd kunnen worden. De betrokkenheid bij en de verantwoordelijkheid voor de buurt wordt vergroot door samen met de gemeente de mogelijkheden om de leefomgeving zo prettig mogelijk te maken, te verwezenlijken. Precies wat het college van Enschede wil!

–Annelies Futselaar