SP wil bomen behouden

28 november 2010

SP wil bomen behouden

De SP maakt zich ernstige zorgen over het behoud van de bomen en de groene kwaliteit van de gemeente Enschede. Reden hiervoor is het besluit van de coalitiepartijen (PvdA, VVD, CDA en Burgerbelangen) om de kapvergunning af te schaffen. Bewoners lijken buiten spel te worden gezet omdat zij geen bezwaar meer kunnen maken tegen de kap van bomen. Wie ze als een last ervaart staat geen boom in de weg ze om te kappen.

Het schrappen van de kapvergunning levert een bijdrage van 15.000 euro per jaar aan de ruim 3.000.000 euro die per jaar bezuinigd gaat worden. Deze minimale bezuiniging staat in geen verhouding tot de negatieve gevolgen. De coalitie heeft tijdens dezelfde vergadering besloten eenmalig 350.000 euro te reserveren voor het vervangen van onderhoudsintensief groen voor openbaar groen dat weinig onderhoud nodig heeft. Met deze investering kunnen bloemperkjes vervangen worden door een kaal grasveld. Van deze 350.000 euro hadden we ook 20 jaar lang de kapvergunning kunnen behouden.

In 2008 is de notitie “Bomenbehoud Enschede” opgesteld. Doel van de notitie is de bomen in de gemeente Enschede zo optimaal mogelijk te beschermen en zo bij te dragen aan de groene kwaliteit van de gemeente. Er is toen ook een lijst beschermwaardige bomen opgesteld. Deze bomen mogen alleen in heel uitzonderlijke gevallen gekapt worden. Deze lijst, die bestaat uit gemeentelijke bomen, zou aangevuld worden met particuliere bomen. Maar dit is nooit gebeurd. De SP vindt dit een gemiste kans, zeker nu het enige wat de bomen in Enschede nog tegen de botte bijl lijkt beschermen een plekje op deze lijst is.

De SP heeft hierover vragen gesteld en wil van het college weten waarom de lijst beschermwaardige bomen nooit is aangevuld en hoe bomen voor deze lijst aangemeld kunnen worden. Ook wil de SP weten hoe inwoners van Enschede na afschaffing van de kapvergunning bezwaar kunnen maken tegen het kappen van bomen.

In 2003 is Enschede uitgeroepen tot groenste stad van Nederland. Hopelijk komt de gemeenteraad van Enschede snel tot inkeer, anders wordt Enschede over een paar jaar uitgeroepen tot meest grijze stad van Nederland.

– Paulien Wilkinson