Kapvergunning niet afgeschaft

8 januari 2011

Kapvergunning niet afgeschaft

De motie om de kapvergunning te behouden, die de SP-fractie tijdens de laatste raadsvergadering van 2010 heeft ingediend, is met grote meerderheid aangenomen. Alleen Burger-belangen stemde tegen.

Nog geen twee maand daarvoor, besloten de coalitiepartijen dat per 1 januari 2011 bomen vergunningsvrij gekapt mogen worden, tenzij deze op de lijst beschermwaardige bomen staan. De SP heeft toen meteen vragen gesteld aan het college over de gevolgen van dit besluit. Daarnaast zijn wij gestart met het op touw zetten van een actie om de bomen in Enschede te beschermen. Tijdens het opstarten van deze actie bleek dat de PvdA tot inkeer was gekomen. Ze vonden dat het besluit om de kapvergunning af te schaffen toch iets te snel was genomen.

De SP-fractie besloot een motie in te dienen om het besluit de kapvergunning af te schaffen terug te draaien. Met steun van de PvdA, naast de steun die we al hadden van de oppositiepartijen, zouden we hier een meerderheid voor hebben. Maar niet alleen de PvdA, ook de VVD en het CDA waren van mening veranderd. Onze motie kreeg steun van bijna de gehele raad.

In 2003 is Enschede uitgeroepen tot groenste stad van Nederland, hopelijk gebeurt dit in 2011 weer.