College weigert inzage te geven in gemaakte kosten

9 februari 2011

College weigert inzage te geven in gemaakte kosten

De SP heeft vragen gesteld over de onkosten die de burgemeester en wethouders van Enschede maken. Het college, en elk van zijn leden afzonderlijk, zijn aan de raad schriftelijk of mondeling verantwoording schuldig over het door het college gevoerde bestuur. Dat wil zeggen, tenzij het verstrekken ervan in strijd is met het openbaar belang. Het college antwoordt echter dat zij niet van plan is de onkosten openbaar te maken.

“Het verstrekken van gegevens op het niveau van een individuele wethouder (of collegelid), waar de SP nu om vraagt, past niet in de lijn die wij als college in dezen volgen.” Ook kan het college zich niet voorstellen welk belang de SP hecht aan deze informatie, schrijft het college in antwoord op vragen van de SP.

Volgens de SP is het niet van belang welke lijn het college volgt. SP raadslid Maxim van Luttikhuizen: “Een raadslid heeft tot taak het college te controleren. Als hij daarvoor informatie nodig heeft van dat college dan moet die informatie verstekt worden. Het college mag dit niet weigeren. De wet is hier heel duidelijk over. Nu gaat het over declaraties en onkosten van wethouders maar het zou net zo goed kunnen gaan over informatie over het vliegveld.” De SP laat het er niet bij zitten. Het college zal in een openbaar debat ter verantwoording geroepen worden. “Een college dat zijn gang gaat en weigert de raad te informeren hoort niet thuis in een moderne democratie”, aldus van Luttikhuizen.

Schriftelijke vraag

Procedureel betrekking hebbende op:
X art. 38 R.v.O.
Gewenste manier van beantwoording:
X Schriftelijke
Naam lid van de Raad: Dhr. van Luttikhuizen
Fractie: SP
Datum: 20 januari 2011
Datum van beantwoording (3 weken na ontvangst): 10 februari 2011
Onderwerp: onkosten en declaraties B&W

De SP heeft op 27 juli 2010 per e-mail aan de burgemeester gevraagd om een nadere specifacties van de onkosten en declarties van B&W over 2009. (a € 163.271,--) Tot op heden hebben we dit niet ontvangen. De SP heeft daarom de volgende vraag:

Wat waren de bestuurlijke onkosten en declaraties van het college van B&W over 2009, uitgesplitst per wethouder en verdeeld in onderstaande kostenplaatsen?

• Mobiele telefoonkosten
  • Verblijf binnenland
  • Verblijf buitenland
  • Cursus/coaching/bijeenkomsten
  • Lidmaatschap/Abonnement
  • Lunch/Diner
  • Representatie
  • Vervoer (excl OV)
  • Vervoer OV

NB. Het gaat hier dus om een overzicht zoals die in 2009 is verstrekt aan RTL.

Antwoord:

De gegevens over de bestuurskosten over 2009 zijn aan de raad medegedeeld bij brief van 6 juli 2010, vanwege het feit dat is verzuimd deze gegevens op te nemen in de Jaarrekening 2009. Het verstrekken van gegevens op het niveau van een individuele wethouder (of collegelid), waar de SP nu om vraagt, past niet in de lijn die wij als college in dezen volgen.

Het gaat om de vraag of wij het publiekelijk inzichtelijk maken van de bestuurskosten doen op het niveau van het college of op het niveau van de individuele wethouder (met een uitgesplitst overzicht als door u gevraagd). Het college heeft er voor gekozen om publiekelijk verantwoording af te leggen over de bestuurskosten als college, uitgaande van de totaalkosten, uitgesplitst over een aantal categoriën. Uitgangspunt voor onze verantwoording is derhalve het college als bestuursorgaan, als collectief, omdat het onderscheid in de bestuurskosten per collegelid in belangrijke mate afhankelijk is van de portefeuille van een collegelid of van actuele ontwikkelingen op bestuurlijk terrein.

Het ontgaat ons college daarnaast ook welk belang er is om de kosten die het college maakt uitgesplitst per collegelid aan de raad of een fractie uit de raad voor te leggen. De kosten waar het hier om gaat worden gemaakt in het kader van de uitoefening van de functie als lid van het college; het college legt daarover verantwoording af in de Jaarrekening.

Voor wat betreft de kosten van mobiele telefonie merken wij op dat wij die aanmerken als bedrijfskosten (analoog aan de ambtelijke organisatie) en niet als bestuurskosten. Deze kosten zijn opgenomen in het totaal aan kosten telefonie van de gemeente.

Voor wat betreft de declaraties van collegeleden – de zgn. bonnetjes – moet dat inzicht wel op individueel niveau worden geboden als gevolg van de jurisprudentie van de Raad van State. In de brief van 6 juli 2010 is aangegeven dat de persoonlijke declaraties van collegeleden over 2009 gezamenlijk € 3.060,- bedroegen. Dat is nadien gecorrigeerd tot een bedrag van € 2410,- (door rebrucering van bijvoorbeeld kosten internetaansluiting, welke zelf worden betaald en vervolgens worden gedeclareerd, naar de kostenplaats internet/telefonie). De persoonlijke declaraties over 2009 voor gedane uitgaven die voor vergoeding in aanmerking komen zijn:
van de burgemeester: € 421,15
van wethouder Bleker: € 565,11
van wethouder Koomen: € 1421,18.

Uit deze bedragen kan naar het oordeel van het college worden afgeleid dat sprake is van een terughoudend en passend declaratiegedrag van collegeleden.

Enschede, 8 februari 2011
Burgemeester en wethouders van Enschede,