SP bezorgd over weghalen zebra’s

1 februari 2011

SP bezorgd over weghalen zebra’s

Volgens een verkeersdeskundige van de gemeente zullen de meeste zebrapaden in Enschede verdwijnen. Dit was woensdag 12 januari te lezen in dagblad Tubantia. Reden voor het weghalen van de zebra’s is dat de meeste automobilisten niet meer stoppen. De SP was erg verbaasd dit uit de krant te moeten vernemen en wil van het college weten waarom de raad hier niet over geïnformeerd is. “De SP verwacht niet dat het schrappen van regels, enkel omdat deze toch niet nageleefd worden, de manier is waarop dit college de regeldruk wil verminderen”, aldus SP-raadslid Paulien Wilkinson-Hillen.

In plaats van het weghalen van zebrapaden, zou de gemeente er ook voor kunnen kiezen de regels beter te handhaven. Daarnaast is het mogelijk door de herkenbaarheid van oversteekplaatsen te vergroten, om zo de veiligheid van voetgangers te vergroten. De visie vanuit Duurzaam Veilig is dat op 50 km/u-wegen voetgangersoversteekplaatsen gerealiseerd moeten worden. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid zal het weglaten van zebrapaden op deze wegen tot onverwachte situaties kunnen leiden en de verkeersveiligheid niet verbeteren. De SP vraagt zich af of er door middel van onderzoek is aangetoond dat het slecht gesteld is met de veiligheid op zebrapaden in Enschede. Als het klopt dat er zebrapaden worden verwijderd in Enschede, wil de SP weten om hoeveel zebra’s het gaat, hoe de bewoners van Enschede hierover geïnformeerd worden en welke maatregelen worden getroffen zodat voetgangers toch nog veilig kunnen oversteken.