Wethouder Wallinga: “In de thuiszorg gaat alles goed”

21 februari 2011

Wethouder Wallinga: “In de thuiszorg gaat alles goed”

Sinds januari 2010 verzorgen nieuwe thuiszorginstellingen de thuiszorg in Enschede. De belangrijkste reden is dat de gemeente de organisaties die het goedkoopst zijn heeft aangewezen om de zorg te leveren. Livio is gestopt met het leveren van thuiszorg omdat deze organisatie wel zag dat goede zorg voor de prijs die de gemeente wil betalen, niet mogelijk is. Organisaties die wel voor de geboden prijs willen leveren moeten natuurlijk op de kleintjes passen.

Het college heeft in opdracht van de gemeenteraad onderzoek gedaan naar de maatschappelijke effecten van het contracteren van de nieuwe thuiszorg-organisaties. De Raad kon reageren op het onderzoek. De kwaliteit van het onderzoek was voor de SP reden om de onderzoeksrapportage op de agenda te zetten.

De uitkomst was voorspelbaar: “Niets dan lof voor de organisaties die thuiszorg leveren.” En alle fracties, behalve de SP, waren zeer tevreden met deze uitslag. Maar verschillende onderzoeksinstrumenten konden niet of niet voldoende gebruikt worden. Was dat wel het geval geweest dan had de uitslag minder positief kunnen zijn. Zelfs de Christen unie die meldingen kreeg van schrijnende gevallen was blij met de positieve uitkomst. Wethouder Wallinga komt weer goed weg met een Raad die niet de moeite neemt kritisch te kijken naar het onderzoek naar de kwaliteit van de thuiszorg in Enschede. Slecht voor de werknemers, schrijnend voor de mensen die zorg nodig hebben.

Beste mensen: ik roep iedereen op zich te melden wanneer er sprake is van slechte ervaringen van u zelf of mensen uit uw omgeving. Alleen wanneer wij voldoende voorbeelden hebben waar het niet goed gaat in de thuiszorg in Enschede kunnen wij actie ondernemen. Mail, bel, schrijf of kom op ons spreekuur op donderdag van 17.15 tot 18.15 in de fractiekamer in het stadhuis! Natuurlijk wordt uw informatie vertrouwelijk behandeld.

–Annelies Futselaar