Paasmars 2011 voor ontwapening en vrede

21 maart 2011

Paasmars 2011 voor ontwapening en vrede

Net als in 2000 vindt de landelijke Paasmars, die op Tweede Paasdag wordt gehouden, dit jaar in Twente plaats. Onder de titel ‘De een zijn brood is de ander zijn dood’, zal in Almelo bedrijvigheid met dodelijke gevolgen worden langsgelopen. Hoe kun je jezelf wijsmaken dat de wapens die jij maakt niet ingezet zullen worden en geen dood en verderf zullen zaaien? Hoe kun je jezelf als uraniumverrijker milieuvriendelijk noemen als je weet dat enorme landoppervlaktes onleefbaar worden door uraniummijnbouw en de mensheid nog tienduizenden jaren last heeft van het kernafval.

De Paasmars begint om 12.00 uur bij het ROC (Regionaal Opleidings Centrum) van Twente dat door Defensie is ingehuurd om de uit Uruzgan terugkomende vrachtauto s, tanks, jeeps en gevechtsvliegtuigen op te knappen. Dat alles in het kader van het onderwijsprogramma om MBO-studenten wegwijs te maken in de defensiewereld. Daarna gaat de mars door de Almelose binnenstad op weg naar het industriegebied Bornsestraat. Daar staan een aantal hightech bedrijven die enkele jaren geleden de handen ineen hebben geslagen om het Twentse bedrijfsleven een rol te geven in de vliegtuigindustrie, met name bij de ontwikkeling van de Joint Strike Fighter. Vooral de Almelose bedrijven Aeronamic (voorheen Urenco Aerospace) en VDL Enabling Technologies Group (voorheen Philips Almelo) spelen hierin een belangrijke rol.

De Paasmars zal om 16.00 uur eindigen bij de uraniumverrijkingsfabriek Urenco. Eén van de grootste producenten van verrijkt (en verarmd) uranium. Er zal daar ook worden stilgestaan bij de slachtoffers van Tsjernobyl. Loop ook mee! Start: Maandag 25 april om 12.00 uur bij het ROC in Almelo (vlak naast het station).