Stemmenwinst en ledenwinst na Provinciale Statenverkiezingen

21 maart 2011

Stemmenwinst en ledenwinst na Provinciale Statenverkiezingen

Duidelijk was al wel, dat na de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen van vorig jaar, wij ook bij de Provinciale Statenverkiezingen zetels zouden moeten inleveren. Hetgeen dan ook is gebeurd. Maar de stijgende lijn zit er weer in. De peilingen gaven al aan dat de SP aanhang weer aan het groeien is. Ondanks het verlies aan zetels was er landelijk een stijging ten opzichte van de Tweede Kamerverkiezingen te zien. Ook plaatselijk is de SP aanhang weer gegroeid (aantal leden en stemmers). Nu zouden we uitkomen op 4 (virtuele) raadszetels.

Deze groei is een steun in de rug voor de SP (en de hele linkse oppositie). Het is een signaal om door te gaan met onze parlementaire en vooral ook buitenparlementaire strijd tegen de rechtse bezuinigingsplannen van het zittende kabinet. De Provinciale Statenverkiezingen gingen dit keer over de landelijke thema’s. Dat kwam duidelijk naar voren in de campagnes van de verschillende partijen. Daarbij zijn de provinciale thema’s als openbaar vervoer, megastallen, het natuurbeleid (o.a. de Ecologische Hoofdstructuur en Natura 2000), het vliegveld en de bedrijventerreinen wat op de achtergrond geraakt. Met deze thema’s willen wij de komende tijd provinciaal en lokaal de straat op. Een van die thema’s is het gratis openbaar vervoer voor 65+ in Enschede. In Hengelo is deze maatregel die maar € 50.000,- heeft gekost een doorslaand succes. Rest ons onze leden maar ook alle andere SP stemmers bedanken voor hun stem op ons.

Namens het bestuur van de afdeling
–Jacques Gerard