6 juni: lezing op de UT door Jan Marijnissen

6 juni: lezing op de UT door Jan Marijnissen

Jan Marijnissen portret

SP en hoger onderwijs
Goed en toegankelijk hoger onderwijs is van groot belang voor de samenleving. Toch wordt studeren steeds moeilijker gemaakt. De groei van het aantal studenten wordt niet gevolgd door extra financiering. Sinds de jaren tachtig is het budget per student met 40 procent gedaald. Ook de studiefinanciering is niet meegegroeid, waardoor studenten steeds vaker moeten werken of lenen.

Naast het dalende budget per student neemt de regering vier maatregelen die de toegankelijkheid van het hoger onderwijs verder aantasten. Ten eerste wordt het collegegeld de komende jaren met ruim 200 euro verhoogd. Door steeds hoger wordende kosten dreigt studeren een elite-kwestie te worden. De SP wil dat het collegegeld betaalbaar blijft.

Ten tweede is het collegegeld voor de tweede studie vrijgegeven. Zodra je een opleiding hebt afgerond, kan het collegegeld voor de tweede studie oplopen tot tienduizend euro. Hiermee wordt ambitie gestraft in plaats van beloond. Een tweede studie moet je kunnen volgen voor het wettelijke collegegeld.

6 juni Campus UT, Enschede
Openbare lezing door Jan Marijnissen, voorzitter van de SP
Georganiseerd door studievereniging Sirius
in Gebouw De Spiegel, Spiegel 2