De WMO en de individuele voorzieningen

12 mei 2011

De WMO en de individuele voorzieningen

De WMO (Wet Maatschappelijke Voorzieningen) staat onder financiële druk. De landelijke overheid laat steeds meer over aan gemeentes als het om voorzieningen gaat maar vergeet het geld dat daarvoor nodig is erbij te doen. De gemeente moet dus meer bijdragen om de kwaliteit van het welzijn van de bewoners te handhaven. Dat is een keuze die gemaakt moet worden; geven we meer geld aan welzijn uit of bijvoorbeeld aan asfalt? Dat is wel anders dan roepen dat er geen geld is voor welzijn van bewoners.

Vooral het zorgloket lag behoorlijk onder vuur tijdens de behandeling in de Raadsvergadering. Het is goed dat daar kritisch naar gekeken wordt. Het zorgloket is de plek waar de eerste beoordeling plaats vindt of bewoners van Enschede recht hebben op thuiszorg of een andere vorm van ondersteuning. Het doel moet altijd zijn dat iedereen zoveel als mogelijk mee kan doen in de samenleving.
Voor de één is dat een scootmobiel, voor de ander thuiszorg. Dat dit zo weinig mogelijk mag kosten zal niemand verbazen. Dat we niet moeten strooien met gemeenschapsgeld, daar is de SP het mee eens. Maar iedereen die een voorziening nodig heeft moet die kunnen krijgen zonder dat daar zoveel mogelijk drempels voor opgeworpen worden.

Er was opmerkelijk veel eensgezindheid tussen de fracties met uitzondering van de VVD. Het zorgloket moet meer de functie hebben van ondersteuner dan afwijzer bij een aanvraag voor hulp.
Maar ook de asociale besparingsbijdrage van 250 euro voor mensen die een scootmobiel gebruiken is van de baan. De besparingsbijdrage moet ( in dit geval) bijgedragen worden omdat ze geen fiets hoeven te kopen. De bedenker van dit idee heeft waarschijnlijk nog niets anders gezien dan zijn bureaublad. Met andere woorden; begrijpt absoluut niets van de praktijksituatie.

De SP krijgt geregeld klachten over het functioneren van het zorgloket. Natuurlijk horen we die ook graag van onze leden als daar reden voor is. En natuurlijk zijn we ook benieuwd naar goede ervaringen.