Manifestatie tegen het bestuursakkoord

9 juni 2011

Manifestatie tegen het bestuursakkoord

Op 8 juni vergaderde in Ulft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten over het bestuursakkoord. Zo’n bestuursakkoord wordt door elk nieuw kabinet gesloten met de gemeenten.

In het bestuursakkoord was een paragraaf ‘werk’ opgenomen. Daarin is een voorstel van het kabinet Rutte geformuleerd, dat zal leiden tot een totale afbraak van de sociale werkvoorziening. Van de 90.000 banen die er nu nog zijn blijven er in de toekomst nog maar 30.000 over. Verder wordt er streng bezuinigd op de Wajong (arbeidsongeschiktheidsuitkering voor jonggehandicapten). Met deze uitkering hebben veel SWers te maken.

manifestatie bestuursakkoord

Deze onacceptabele verslechteringen zijn voor de vakbond aanleiding geweest tijdens het congres van de VNG een manifestatie te organiseren voor het personeel uit de sociale werkvoorziening. Hier konden zij uiting geven aan hun ongenoegen over deze bezuinigingen. Doel was om dit bestuursakkoord van tafel te krijgen.

Woensdagochtend 8 juni vertrok er een grote delegatie van SW werkers uit Enschede naar Ulft. De uitstekende organisatie was hier ook in handen van de vakbond. Onder de delegatie bevonden zich ook zes SP’ers die ook werkzaam waren bij de DCW of die hun solidariteit wilden betonen.

Het resultaat van de manifestatie was dat de VNG het bestuursakkoord wel heeft aanvaard, maar dan wel zonder de paragraaf werk. Daarmee werd het kabinet teruggestuurd naar de Tweede Kamer om opnieuw te onderhandelen.

Eens te meer blijkt maar weer eens dat actie voeren helpt.

–Jacques Gerard