SP-fractie verdeeld over onderdak Vlierstraat

1 juni 2011

SP-fractie verdeeld over onderdak Vlierstraat

Afgelopen maandag stond de SP fractie voor de moeilijke keuze; wel of geen opvang voor kwetsbare mensen aan de Vlierstraat. Met name de veiligheid in de wijk speelde een belangrijke rol bij de besluitvorming. Daar maakten de omwonenden, ouders en docenten van scholen en anderen die in de omgeving wonen of werken zich grote zorgen over. Een veiligheidsplan dat zo dicht getimmerd zit dat overlast bijna niet meer mogelijk is moest iedereen geruststellen. Toch riep dit ook weer vragen op over de veiligheid van de rest van stadsdeel Zuid.

Enschede moet zorgen voor de opvang van 250 dak- en thuislozen. Een hele opgave, want iedereen is voor opvang, maar liever bij een nader in de buurt. Nooit zal de omgeving een groep kwetsbare mensen met open armen ontvangen haar buurt.

Omdat er al lang geklaagd wordt over gevoelens van onveiligheid, last van stijgende criminaliteit en drugsdealers was de negatieve reactie op een mogelijke opvang aan de Vlierstraat voorspelbaar. Aan de wethouder de taak iedereen ervan te overtuigen dat de veiligheid zoveel mogelijk gewaarborgd zou worden. Hiervoor was een veiligheidsplan opgesteld. Een goed plan als het om de veiligheid in de directe omgeving gaat. Maar ook een plan dat enorm veel inzet van politie, wijkwelzijn en anderen vraagt.

De SP had nog een drietal vragen. De eerste was of de enorme inzet van handhavers betekende dat er voor de rest van het stadsdeel minder aandacht was. Dit moest de wethouder beamen. De tweede vraag was of de dak- en thuislozen uit stadsdeel Zuid voorrang konden krijgen bij plaatsing aan de Vlierstraat. Dat bleek inderdaad mogelijk. De derde vraag was of mensen die in het portiek wonen waar geen opvang komt gecompenseerd worden als zij willen verhuizen. Deze vraag kon niet worden beantwoord.

Omdat alle wijken van stadsdeel Zuid te kampen hebben met overlast en criminaliteit zou daar de handhaving tekort schieten. Omdat er ook aan de Zenderenbrink een opvang komt voor kwetsbare mensen zal er te veel mankracht voor de Wesselerbrink nodig zijn wat ten koste gaat van de andere wijken in stadsdeel Zuid.

Het was een moeilijke beslissing. De belangen van de wijkbewoners in stadsdeel Zuid moesten worden afgewogen tegen die van de toekomstige bewoners. Uiteindelijk heb ik, net als Paulien Wilkinson tegen gestemd. Maxim van Luttikhuizen heeft vóór gestemd.

–Annelies Futselaar