h

Amita Ramnarain, een kat in het nauw?

15 juli 2011

Amita Ramnarain, een kat in het nauw?

“Hoe kan het dat bureau SPV toch nog zo duidelijk aanwezig is op de culturele markt?” Geen vreemde vraag als je de SP website en de Tubantia gelezen hebt. Mevrouw Amita Ramnarain liep dit jaar niet prominent naast de wethouder bij de opening en was niet de gevierde zakenvrouw bij de prijsuitreiking tijdens de afsluiting. Niet aanwezig zijn op de markt zal geen optie zijn geweest omdat de directeur van bureau SPV de buitenwereld nog steeds wil doen vermoeden dat er “niks aan de hand” is. Het bericht van Menzis aan dat bureau SPV tot op de bodem wordt onderzocht lijkt niet tot haar door te dringen.

De klachtenlijst die het dossier dat de SP heeft opgebouwd heeft opgeleverd en de enorme hoeveelheid klachten die direct bij Menzis zijn gemeld lijkt mevrouw aan haar laars te lappen. Sterker nog: er zijn mensen worden door haar persoonlijk benaderd en krijgen te horen dat het allemaal “een vergissing is”. Maar een kat in het nauw maakt wel vaker rare sprongen.

Het geduld van de SP Enschede wordt lang op de proef gesteld. Tenminste, zo wordt dat ervaren door de SP Enschede die maandenlang bijna dagelijks werd geconfronteerd met klachten over bureau SPV. Maar volgens Menzis wordt er wel degelijk snel actie ondernomen. Omdat er sprake is van een extreem hoog aantal meldingen in vergelijking met andere zorgorganisaties die van mogelijke fraude worden verdacht, is nader onderzoek naar het dossier SPV in een stroomversnelling gekomen. Een fiscaal (FIOD) en sociaal (SIOD) opsporingsonderzoek moeten uiteindelijk duidelijkheid verschaffen.

Waar Menzis nog beperkt is in haar mogelijkheden een diepgaand onderzoek te doen, moeten het bureau en de directeur nu met de billen bloot. Dat betekent dat er geldstromen tot op de bodem gevolgd kunnen worden. De SP vindt het belangrijk dat onderzocht wordt of de kwaliteit van zorg werkelijk zo slecht was als de klagers doen vermoeden. Natuurlijk hoopt de SP dat het onderzoek niet uitwijst dat mensen zijn verleid cliënt te worden door het aanbieden van aantrekkelijke buitenlandse reisjes of een geldbedrag. Een klacht die de SP de laatste tijd steeds vaker hoort.

In een tijd van onzekerheid voor veel mensen die afhankelijk zijn van zorg is dit natuurlijk een vervelende situatie. Maar klachten zoals die bij de SP zijn binnen gekomen zijn zo ernstig dat cliënten en werknemers daar ook erg onder lijden.
De SP zal zich blijven inzetten voor een eerlijke verdeling van zorggeld. Dat mag niet verdwijnen in de zakken van directeuren en managers.

U bent hier