Huizen Tulpstraat overgedragen aan de slopershamer

1 juli 2011

Huizen Tulpstraat overgedragen aan de slopershamer

Een krantenbericht over de sloop van woningen op de Laares was aanleiding voor de SP om even langs te gaan bij de bewoners. Het is niet de eerste keer dat we dat doen. Samen met bewoners heeft de SP geprobeerd zoveel mogelijk woningen te beschermen tegen de slooplust van de gemeente Enschede. De 14 woningen aan de Tulpstraat leken gered. Renovatie was dé oplossing om de woningen aan te passen aan de eisen van deze tijd. Technisch onderzoek wees uit dat dit mogelijk is. Fijn voor de bewoners die gehecht zijn aan de straat en hun plekje. Goed voor Enschede omdat het gaat om woningen met cultuurhistorische waarde. Toch is nu besloten dat de huizen gesloopt worden.

Bewoners van de Laares die nog in de oude woningen wonen hebben al vaak en veel verschillende plannen voorbij zien komen. Gedwongen verhuizingen waren meestal het gevolg. Dit keer zijn de bewoners van de Tulpstraat aan de beurt. Nog enkele bewoners huren van woningbouwcorporatie “Ons Huis”. Dat “ons” lijkt echter nog van korte duur. De huizen worden overgedragen aan de slopershamer. De meeste woningen worden tot december verhuurd aan studenten via FMT Vastgoedbeheer.

De studenten die een tijdelijk huurcontract hebben om kraken te voorkomen waren verbaasd over de sloopplannen. Zij waren niet uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst. Bewoners die de renovatie niet wilden afwachten hebben een optie op het nieuwe appartementencomplex dat aan de Rozenstraat gebouwd wordt.

Opvallend was dat alle bewoners die we gesproken hebben benadrukken dat er in ieder geval sociale huurwoningen terug moeten komen die in dezelfde stijl gebouwd zijn als de huidige. Duidelijk is dat de bewoners het jammer vinden dat de sloop een einde betekent van het kenmerkende straatbeeld dat de gebouwen aan de overkant en de woningen aan de Tulpstraat vormt. Dat was ook een belangrijke reden om destijds te kiezen voor renovatie.