SP: “Ramnarain, zakenvrouw van het jaar 2009 blijkt ook succesvol zakkenvuller”

13 oktober 2011

SP: “Ramnarain, zakenvrouw van het jaar 2009 blijkt ook succesvol zakkenvuller”

“Bureau SPV is het bewijs; marktwerking in de zorg werkt niet” is de eerste reactie van SP fractievoorzitter Annelies Futselaar als blijkt dat Menzis het contract met bureau SPV heeft opgezegd. Maandenlang is de SP bezig geweest met onderzoek naar de kwaliteit van zorg die bureau SPV bood. De conclusies waren zo verontrustend dat werd besloten het dossier over te dragen aan Menzis. Ook Menzis werd al een hele tijd overstelpt met klachten. Er volgde daarom een groot onderzoek in opdracht van Menzis. Wat ook uit het SP onderzoek bleek, is ook de conclusie van Menzis: “ Bureau SPV levert onvoldoende kwaliteit”. “Het is goed dat Menzis het contract met SPV opzegt,” zegt Futselaar “Het is een schande dat je mensen goede zorg ontneemt. Onvoldoende gekwalificeerd personeel dat ook nog te weinig uren zorg biedt. Natuurlijk is de cliënt de dupe. Geld verdwijnt in de zak van de directeur. In dit geval de etnische zakenvrouw van het jaar 2009, met relaties die ze blijkbaar slim om de tuin leidde”.

Verzekeraars en gemeenten gaan voor de laagste prijs bij de aanbesteding van zorgorganisaties. De kwaliteit is niet het belangrijkste criterium. Cliënten krijgen daardoor niet de zorg die ze nodig hebben. Dat kan ook niet voor de prijs die afgesproken is. Dat vraagt om moeilijkheden. Als zorgorganisatie moet je haast wel sjoemelen met de kwaliteit die je biedt anders ga je failliet. En al helemaal als directeuren en managers zichzelf een hoog salaris en flinke bonussen toekennen. Het geld moet ergens vandaan komen.

De SP heeft huisbezoeken afgelegd bij (ex-)werknemers en cliënten van bureau SPV. Verdrietige verhalen werden verteld, voorbeelden van intimidatie genoemd maar er was ook vaak sprake van een gevoel van schaamte van mensen met dezelfde culturele achtergrond als die van mevrouw Ramnarain. Toen er een flink aantal klachten op papier stond, heeft de SP met veel moeite een afspraak kunnen maken met de directeur. Ze wist wat de aanleiding van het gesprek was, maar kwam uiteindelijk niet opdagen. Twee medewerkers moesten het van haar overnemen. Een lange lijst met klachten was voor de directeur geen aanleiding alsnog contact op te nemen met de SP. Tot het moment dat duidelijk werd dat de SP het dossier bij Menzis had neergelegd. Toen bleek er bij Ramnarain grote behoefte om te praten. Voor de SP was het toen te laat.

De SP is met het besluit het dossier aan Menzis te overhandigen, niet over één nacht ijs gegaan. Voor ons was het belangrijkste argument stappen te ondernemen om te bereiken dat cliënten die zorg nodig hebben, die ook krijgen. Dat eventuele sancties gevolgen zouden hebben voor cliënten en personeel, daar waren we ons zeer van bewust. Dat was ook een dilemma. Omdat wij vinden dat praktijken die wij tijdens het onderzoek tegenkwamen moesten stoppen, hebben we de stap genomen. Het besluit van Menzis moet een signaal zijn voor allen die betrokken zijn bij het leveren van zorg. Iedereen heeft recht op goede zorg. De kwaliteit ervan verkwanselen we door in de eerste plaats te kiezen voor de laagste prijs. Bureau SPV is hiervan een voorbeeld.

Onze standpunten over thuiszorg