Buurten in Glanerbrug

20 februari 2012

Buurten in Glanerbrug

De SP is altijd actief onder de bevolking. Wij gaan de wijken in en bellen aan bij de mensen om te horen of er problemen zijn in hun buurt en bieden onze ZO-krant aan. Zo ook op 8 februari in Glanerbrug in de Schipholtstraat. Wij vernamen daar dat een deel van de woningen gesloopt zal worden, omdat woningcorporatie Domijn vindt dat de huizen niet meer van deze tijd zijn. De bewoners denken daar echter heel anders over. Er zijn mensen die er al heel lang heel prettig wonen. Zij hebben veel aan de woning opgeknapt, omdat Domijn dat heeft nagelaten. Er is de laatste 20 jaar drie maal enig onderhoud geweest, dit terwijl de huurders hier wel voor betalen. In de huur is namelijk een bedrag verrekend voor groot onderhoud. Dus hebben de mensen eigenlijk jarenlang teveel huur betaald.

Het gaat in deze buurt net als in eerdere sloopwijken van Enschede: eerst achterstallig onderhoud waardoor verloedering ontstaat en dan zeggen dat de buurt niet deugt en overgaan tot sloop. Sloop is alleen gerechtvaardigd als de huizen bouwkundig in zo’n slechte staat zijn dat het ongezond en onveilig is om er te wonen. In de Schipholtstraat is dat niet het geval. Bovendien zijn de huren er laag en daar is in Enschede, waar veel mensen wonen met een laag inkomen, behoefte aan. De bewoners van de Schipholtstraat hebben een comité opgericht en handtekeningen verzameld, waaruit blijkt dat de meesten er willen blijven wonen en voorstander zijn van renovatie. Op 20 februari zal er een bijeenkomst zijn over deze kwestie. De bewoners kunnen op de steun van de SP rekenen.