College draait Huurdersfederatie de nek om?

29 mei 2012

College draait Huurdersfederatie de nek om?

De SP fractie is erg verbaasd over het bericht dat het college de subsidie voor de Huurdersfederatie Enschede wil verlagen. SP-raadslid Paulien Wilkinson heeft daarom het college gevraagd naar de redenen om de Huurdersfederatie minder subsidie toe te kennen. De Huurdersfederatie geeft aan van het bedrag dat resteert vermeerderd met de contributie van leden haar werk niet naar behoren te kunnen uitvoeren.

De SP vindt het voortbestaan van de Huurdersfederatie belangrijk. Het is een onafhankelijke organisatie die veel bewoners van Enschede, met name ouderen met een laag inkomen, adviseert. Er is geregeld sprake van het berekenen van te hoge servicekosten door woningcorporaties. De Huurdersfederatie helpt huurders met het terugkrijgen van deze kosten. Zo heeft de Huurdersfederatie vorig jaar voor een complex € 17.340 en voor individuele huurders totaal € 1.750 teveel betaalde servicekosten teruggevorderd.

De Huurdersfederatie wordt bemenst door vrijwilligers die in de loop der jaren veel kennis van zaken hebben vergaard op het gebied van rechten van huurders. In een tijd dat de gemeente Enschede vrijwilligerswerk als belangrijkste bindmiddel van de stad noemt, vrijwilligers de kracht van de stad vormen en de klappen moeten opvangen die kwetsbare groepen krijgen door bezuinigingen op het gebied van zorg en welzijn worden deze vrijwilligers de laan uitgestuurd.