SP Enschede voor een keer voor een bonus

17 juni 2012

SP Enschede voor een keer voor een bonus

In Enschede werken veel mensen voor hun bijstandsuitkering. Om arbeidsritme te houden, een vak te leren en omdat veel partijen vinden dat mensen iets terug moeten doen voor hun uitkering. De SP vindt het goed dat uitkeringsgerechtigden geholpen worden om weer aan het werk te komen. Maar er zijn grenzen. We zien nu dat veel werk wordt gedaan door mensen die bovenop hun uitkering een bonus van 50 euro krijgen. De SP vindt dat werken moet lonen. Daar bedoelen we niet de 50 euro bonus mee maar minstens het minimumloon.

"Fit for job" is zo'n project. Het schitterende gebied Zuidkamp, dat vroeger dienst deed als militair gebied, moet voor een deel bebouwd worden met dure woningen. Onderhoud van het gebied rond de bouwkavels is belangrijk om de kavels aantrekkelijk te houden. Dat onderhoud wordt voor een groot deel gedaan door mensen met behoud van uitkering en 50 euro bonus. Een aantal wordt ook opgeleid als hovenier maar dat geldt niet voor iedereen.

Het verhaal dat de 50 euro niet of veel te laat werd uitbetaald was voor mij reden de wethouder te vragen wat de oorzaak is van deze achterstand. Als mensen niet meedoen aan een dergelijk project kunnen ze gekort worden op de uitkering, maar wie wel meedoet moet maar afwachten wanneer de gemeente overgaat tot uitbetaling.

De wethouder wond er geen doekje om. De gemeente heeft niet goed geregeld dat werknemers maandelijks hun bonus (wij spreken liever over een fooi) ontvangen. Per 1 juli kunnen de mensen rekenen op het geld waar ze recht op hebben. Voor enkelen hebben we het dan over 400 euro. Natuurlijk houden we de vinger aan de pols.
In het 40 jarig bestaan van de SP is de Enschedese fractie waarschijnlijk de eerste die zich druk maakt over het niet uitbetalen van een bonus.

Vragen over te laat uitbetalen bonus