Aanbesteding luchthaven groot risico
Aanbesteding luchthaven groot risico
Ondanks dat er door Brussel nog steeds geen besluit is of de staatssteun aan de toekomstige luchthaven geoorloofd is, is de aanbesteding woensdag 1 augustus van start gegaan. De aanbesteding van de luchthaven was uitgesteld, omdat de Europese commissie de voor de SP onacceptabele bijdrage van de gemeente Enschede en de provincie Overijssel aan de ontwikkeling van o.a. de infrastructuur wil toetsen aan de nieuwe en strengere Europese regelgeving die nog in de maak is.
Begin april heeft de gemeenteraad de criteria waaraan de bieding van een toekomstige exploitant moet voldoen vastgesteld. Wat de SP betreft zijn deze gunningscriteria veel te soepel. De luchthaven is geen middel meer voor een economisch duurzaam en sterker Twente, maar lijkt een doel op zich geworden. Zo worden er geen minimumeisen gesteld aan de werkgelegenheid die de ontwikkeling van de luchthaven moet opleveren, terwijl het grote aantal banen dat gecreëerd zou worden door voorstanders altijd als belangrijkste argument voor een luchthaven werd gebruikt.
Ook is het risico dat Area Development Twente (samenwerkingsverband tussen de gemeente Enschede en de provincie Overijssel)draagt erg groot. Als er straks niet genoeg passagiers vliegen vanaf Twente en de luchthaven failliet gaat, kunnen de kosten voor het ADT (en dus de belastingbetalers) oplopen tot 20 miljoen. Als dit in de eerste jaren gebeurt, dan heeft de exploitant bovendien nog niets voor de grond betaald, de concessievergoeding gaat pas in vanaf het achtste jaar. De SP is van mening dat dit scenario grote kans heeft realiteit te worden en vindt dit risico onaanvaardbaar.
- Zie ook:
- Vliegveld Twente