Wethouder Wallinga te laat wakker geschrokken?

17 augustus 2012

Wethouder Wallinga te laat wakker geschrokken?

Op 26 juli uit wethouder Wallinga in een interview met dagblad Tubantia zijn grote zorgen over de regeling AWBZ alsof het een nieuwe maatregel betreft. In hetzelfde interview meldt de wethouder dat hij "op de rem trapt". Meer dan een jaar heeft hij de Raad geen deelgenoot gemaakt van zijn grote zorgen over de veranderingen die er op de gemeente afkomen. Meer dan een jaar heeft de wethouder niet adequaat gereageerd op vragen van de SP fractie en ontkend dat de gemeente Enschede problemen zou kunnen krijgen door de nieuwe regeling.

Op 4 maart 2011 maakte het ministerie van VWS (volksgezondheid, welzijn en zorg) bekend vergevorderde plannen te hebben vanaf 2012 de wooncomponent uit de laagste twee zorgzwaartepakketten in de verpleging en verzorging te schrappen in het kader van scheiden van wonen en zorg.

In de toelichting van het randprogramma van 4 april 2011 over dit onderwerp werd de verwachting uitgesproken dat het in Enschede om 1800 indicaties op jaarbasis zou gaan. Toen was de zwaarte van de groep al bekend en was er volgens de wethouder overleg met zorgaanbieders. In het regeerakkoord van het CDA en de VVD is vastgelegd dat de AWBZ-functie begeleiding volledig zal worden overgeheveld naar gemeenten.

Op 8 juni 2011 maakte Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten van VWS bekend dat ze in 2014 start met het scheiden van wonen en zorg.

De SP fractie heeft vanaf het moment dat de overheveling van AWBZ zorg naar de WMO bekend werd, gevraagd in hoeverre de gemeente bezig was met de voorbereiding van de nieuwe regeling. Met name tijdens een informatieve bijeenkomst op 5 april 2011, in technische vragen over de notitie " Opmaat voor het beleidsplan WMO" en tijdens de behandeling van deze notitie in de Stedelijke commissie. Tijdens de bijeenkmst van 5 april 2011 vertelde de wethouder al in gesprek te gaan met organisaties:" We gaan verder met kanteling via afspraken met partners, hulpverleners, corporaties etc.. Er komt een steeds grotere groep met beperkingen op ons af, dus noodzaak blijft om kritisch te kijken en innovatief te denken".

De SP fractie is zeer verbaasd in de "Zomer rijksontwikkelingen sociaal domijn" 25 juli 2012 van het college te lezen: "In de Contactgroep Wonen, Welzijn & Zorg is afgesproken de scenario’s over de gevolgen van het scheiden van wonen en zorg en de risico’s in kaart te brengen. Er is inmiddels een initiatiefgroep bestaande uit corporaties, zorginstellingen en gemeente gestart"
In dezelfde brief worden nog een aantal problemen die te maken hebben met de regeling genoemd. Allemaal gevolgen die in april 2011 al in grote lijnen te voorzien waren. De wethouder lijkt de gevolgen van de nieuwe regeling onderschat te hebben,ondanks waarschuwingen en vragen van de SP fractie.

De SP fractie heeft de wethouder de volgende vragen gesteld:

1. Wat is de reden dat de wethouder zich nu pas echt zorgen lijkt te maken over de uitvoering van de AWBZ regeling terwijl die al zo lang bekend is?
  2. Wat is de reden dat de wethouder niet veel eerder actie heeft ondernomen terwijl hij in het randprogramma van 5 april 2011 al meedeelde in gesprek te gaan met organisaties.
  3. Hoe en wanneer heeft de wethouder de dreigende problemen aangekaart bij het ministerie?
  4. Wat heeft het overleg met de Stichting Informele Zorg opgeleverd en wanneer wordt de Raad hierover geïnformeerd?
  5. Wat zijn de financiële consequenties van de regeling en wanneer wordt de Raad hierover geïnformeerd?
  6. Hoe kan het dat, zoals in de zomerbrief wordt aangegeven, dat gemeente,zorg aanbieders, corporaties enz. te weinig tijd hebben en er nu nog onderzoek gedaan moet worden naar financiële consequenties?
  7. In het interview in dagblad Tubantia van 26 juli 2012 meldt de wethouder dat hij "op de rem trapt". Wat betekent in deze context "op de rem trappen" terwijl er juist verwacht wordt dat er gas gegeven wordt? Wat zijn de gevolgen voor de bewoners van Enschede die vanwege de regeling AWBZ onder de WMO gaan vallen? Denk hierbij ook aan hun mantelzorgers.
  8. Is er crisisoverleg geweest met de regio gemeentes en zo ja, wat heeft dit opgeleverd, zo nee, is dat niet belangrijk als je samen wilt werken?
  9. In hetzelfde artikel zegt de wethouder de instellingen te hebben laten weten dat hij niet meewerkt aan nieuwe instellingen. Hoe hebben de instellingen hierop gereageerd en om welke instellingen gaat het? Wat betekent dit voor de betrokkenen? Waarom is de Raad hierover niet geïnformeerd?
  10. De wethouder heeft via de Tubantia de bewoners van Enschede geïnformeerd over de situatie. Hoe worden de mensen die de Tubantia niet lezen op de hoogte gesteld van de situatie zoals beschreven in het artikel van 26 juli.
  11. Kan de wethouder toezeggen dat er bewoners van Enschede niet de dupe zullen worden van zijn "protestactie" tegen de scheiding wonen en zorg?
  12. Op 26 juni is de Raad geïnformeerd over de stand van zaken rond de uitvoering van de motie " scheiden wonen en zorg". Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen en zijn er al resultaten geboekt die belangrijk zijn voor het uitvoeren van de regeling?
  13. Zegt de wethouder toe dat de Raad direct bijgepraat wordt als zich ontwikkelingen voordoen die uitvoering van beleid verhinderen zodat raadsleden hun informatie niet via de media hoeven te krijgen?