De NOEK, geen oplossing en erg duur

7 november 2012

De NOEK, geen oplossing en erg duur

De Achterhorst
Vorige week besloten de coalitiepartijen (PvdA, CDA, VVD en Burgerbelangen) om de varianten voor de Noordelijke Ontsluiting Enschede Kennispark (NOEK) die over de Achterhorst gaan verder uit te werken. De SP vindt het verspilling om hier nog meer geld aan uit te geven. De gemeente Enschede kan de NOEK, die minimaal 13 miljoen gaat kosten, niet betalen. Ook heeft de NOEK grote schadelijke gevolgen voor de natuur, biedt deze weg geen oplossing voor de verkeersdrukte in Enschede Noord en zal de werkgelegenheid er niet door groeien.

De SP vindt het, gezien de zorgwekkende financiële situatie van de gemeente Enschede, niet verantwoord om een dure weg aan te leggen. Vorig jaar nog heeft de Raad besloten om te bezuinigen op het onderhoud van de wegen. De Raad heeft al eerder besloten om de verdubbeling van de Auke Vleerstraat, die ook nodig zou zijn om het Kennispark te ontsluiten, uit te stellen en gedeeltelijk zelfs helemaal te schrappen. Bovendien moet er nog minimaal 63 miljoen worden bezuinigd, vanwege het bijstellen van de onrealistische ambities van de gemeente Enschede.

Uit de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) blijkt dat juist bij de varianten die het college verder wil uitwerken de kosten hoger zijn dan de baten. Daar komt bij dat een heleboel kosten nog niet zijn meegerekend. Zo zijn onder andere de kosten voor het compenseren van de negatieve effecten op de natuur nog niet meegenomen. Ook is er nog niet gekeken naar kosten van verkeersveilige oplossingen voor nieuwe gevaarlijke kruisingen die zullen ontstaan, bijvoorbeeld met de Viermarkenweg die veel door studenten wordt gebruikt.

Een belangrijk argument voor het aanleggen van de NOEK is het creëren van een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven. Maar uit de MKBA blijkt dat door de NOEK de werkgelegenheid niet zal groeien. De verbeterde bereikbaarheid zorgt alleen voor een verplaatsing van werkgelegenheid.

Een andere reden waarom de NOEK er zou moeten komen is het oplossen van de verkeersoverlast in de noordelijke wijken. De SP vindt ook dat hier een oplossing voor moet komen, maar de kosten van de NOEK zijn wel heel erg hoog voor een minimale vermindering van deze druk. Het grootste effect wordt bereikt door aanvullende maatregelen om sluipverkeer door Enschede Noord tegen te gaan, zoals het knippen van wegen.

Het lijkt erop dat de coalitiepartijen per se willen doorgaan met de NOEK, ondanks dat de MKBA slecht uitvalt. Helaas hebben ze niet geleerd van de gevolgen van de te hoge ambities uit het verleden en gaan ze verder met een weg die we nu al niet kunnen betalen en die uiteindelijk nog veel duurder zal worden.