Renovatie van woningen aan de Laaressingel

21 november 2012

Renovatie van woningen aan de Laaressingel

Renovatie van de woningen aan de Laaressingel
Vooruitgang kost strijd, maar levert wel resultaat op. Daarvan is de renovatie van 20 sociale huurwoningen aan de Laaressingel het levende bewijs.
De laatste jaren zijn veel sociale huurwoningen in Enschede gesloopt. Zo ook in de Laares. Het gevolg daarvan is dat er een tekort aan betaalbare huurwoningen is ontstaan.

Aan de achterzijde is goed te zien hoe de daken worden vernieuwd

De mensen wonen vaak al tientallen jaren naar volle tevredenheid in hun woning. Bovendien kunnen deze woningen na een goede renovatie vaak nog tientallen jaren mee. Het was voor het buurtcomité in de Laares aanleiding om in actie te komen tegen de sloop van hun huizen. In samenwerking met het comité heeft de SP afdeling van Enschede een enquête gehouden om de tevredenheid van de bewoners met hun huurwoning te peilen. De grote meerderheid van het huizenblok waarom het ging (Laaressingel-Tulpstraat-Meidoornstraat-Leliestraat) bleek content met hun woning. Wel stemde meerderheid van de bewoners in met renovatie.

Uiteindelijk zijn alleen de 20 woningen aan de Laaressingel gevrijwaard van sloop. Maar zonder verzet van de buurt waren ook deze huizen ten prooi gevallen aan de sloophamer.