h

Bewoners van het Veldhof verwijten Woonzorg slechte service

13 december 2012

Bewoners van het Veldhof verwijten Woonzorg slechte service

De bewoners van de Veldhoflanden protesteren tegen naheffingen tot € 600,- over energie en servicekosten. Zij zochten hierover contact met de SP afdeling van Enschede. In overleg met de bewoners is een enquête uitgevoerd om een beeld te krijgen van de problemen.

Belangrijke punten van ontevredenheid bleken te zijn:

  1. De nabetaling terwijl de service achteruitgegaan is. De huismeester is bijvoorbeeld verdwenen. De klantvriendelijkheid van de consulenten kan beter.
  2. Het energieverbruik in de openbare ruimten is sterk omhoog gegaan. Er is bijvoorbeeld geen goede mogelijkheid voor het opladen van de scootmobielen.
  3. Onduidelijkheid: het verschil tussen de individuele naheffingen. Ook wordt er geklaagd over de
    incorrecte afhandeling van de verschillende kosten. Om onduidelijke redenen worden verschillende bedragen van rekeningen van de bewoners afgeboekt.
  4. Een en ander leidt tot (grotere) financiële problemen bij verschillende bewoners.

Verhoging van de servicekosten

Bij het afnemen van de enquêtes blijkt dat er veel leeft onder de bewoners waarvan de oorzaak vaak gelegen is in kleine en eenvoudig te verhelpen problemen die vooral in het onderhoud zitten. De kosten daarvoor worden bij de bewoners in rekening gebracht. Bewoners zijn de sfeer die er heerst over de gang zaken meer dan zat en verwijten Woonzorg Nederland slechte service en geen of slecht nakomen van gemaakte afspraken. Ze voelen zich veelal de melkkoe van Woonzorg dat alleen op winst uit is en niet omkijkt naar haar cliënten.
Diverse bewoners geven aan dat de servicekosten dramatisch gestegen zijn. Hierbij lopen de bedragen uiteen van enkele euro’s tot bedragen van € 65,-. Gemiddeld genomen blijkt uit de enquête dat het bedrag van de verhoging per 1 augustus rond de € 50,- ligt.
Uit de enquête komt vaak naar voren dat ze ondanks de verhoging van de servicekosten geen verbetering van de service zagen. Doorgangen worden bijvoorbeeld ’s winters niet schoongemaakt waardoor er bewoners zijn uitgegleden. In het algemeen wordt er ook veel geklaagd over de vermindering van schoonmaken en schoonhouden van gemeenschappelijke ruimten zoals galerijen.
Kenmerkend waren zaken als de beperkte bereikbaarheid van consulenten van Woonzorg Nederland.

Energiekostenheffing

Van degenen die hebben aangegeven dat ze een naheffing hebben ontvangen (64%) varieert het bedrag nogal: van geen tot extra aanslagen van € 600,- waar we niet precies kunnen achterhalen per welke tijdseenheid dit is.

Financiële gevolgen en sociale gevolgen

Een groot aantal mensen waar we de enquête ophaalden, gaf aan financiële problemen te ondervinden (22% van de enquête invullers melden zelfs ernstige financiële problemen te hebben gekregen door de verhogingen en heffingen). In individuele gesprekken kwam naar voren dat er “van de voedselbank gebruik moest worden gemaakt” om rond te komen

Er bestond in de buurt een sterke band tussen de bewoners, maar door de verdeel- en heerspolitiek van Woonzorg Nederland is die er niet beter op geworden. Voorbeeld zijn de naheffingen over de energiekosten in de openbare ruimten en het opladen daar van de scootmobielen.
De bewoners zijn verder bang dat er steeds meer leegstand gaat ontstaan op de complexen wat het wooncomfort niet verbetert. Een ander opmerkelijk feit dat in dit verband genoemd moet worden is dat er ook enkele bewoners veel jonger zijn dan 55 jaar. Ze wonen er op speciaal deel aangaande het voor hen bieden van een enigszins beschermde leefomgeving.

Woonzorg Nederland bezit in Enschede, maar ook elders in het land dergelijke wooncomplexen. Daarom gaan we als afdeling ook landelijk bekijken wat de ervaringen zijn en hoe we de problemen in Enschede kunnen oplossen.

U bent hier