Domijn komt beloftes niet na. Huurders sociale huurwoningen zijn de dupe.

27 januari 2013

Domijn komt beloftes niet na. Huurders sociale huurwoningen zijn de dupe.

In 2012 is een groot aantal woningen rond het Acaciaplantsoen in de wijk Pathmos gerenoveerd. De verbouwing zou 10 dagen duren als de keuken, toilet en badkamer onder handen werd genomen. In een voorlichtingsfilmpje werden precies de dagelijkse gang van zaken uitgelegd. Uit een enquête bleek dat de verbouwing veel langer heeft geduurd. Bovendien zijn er veel klachten over de onnodige overlast en extra kosten voor bewoners en blijken er na de renovatie veel klachten over de afwerking.
Ook zijn de bewoners niet tevreden over de communicatie met Domijn. Bewoners konden met hun klachten nergens terecht of werden niet serieus genomen.

De SP heeft wethouder Welman gevraagd met corporatie Domijn te kijken hoe de kosten door en de klachten over de kwaliteit van de renovatie kunnen worden opgelost. De wethouder leek hier in eerste instantie niet toe bereid.
Zoals natuurlijk verwacht antwoordde hij in eerste instantie dat hij "er niet over ging". Dat antwoord heeft de SP al vaker gehad. Maar de SP fractie is van mening dat de wethouders wel over de bewoners van onze stad gaan. Als private partijen die door de gemeente vaak "partners" worden genoemd de bewoners niet goed behandelen hoort een wethouder in gesprek te gaan en op te komen voor zijn bewoners.

Dat de SP huurders van sociale huurwoningen "vogelvrij" noemde was tijdens stadsdeelcommissievergadering West een punt van discussie. Zowel de wethouder als de directeur van de woningcorporatie "De Woonplaats" waren het niet eens met deze stelling. "De corporaties zijn aan allerlei regels gehouden en huurders worden goed beschermd" wisten ze. Des te schrijnender dat de bewoners van Pathmos hier niets aan schijnen te hebben en dat bewoners veel moeite moeten doen hun recht te halen. Dit is natuurlijk het gevolg van de liberalisatie. De macht van woningbouwcorporaties is te groot. De politiek gaat er niet over en de huurders zijn de dupe. Geld om een rechtszaak aan te spannen hebben ze niet en dat weten de corporaties maar al te goed.

De SP vindt het schandalig dat corporaties slechts onder druk het belang van hun huurders dienen. Wie weet is de invloed van wethouder Welman wel groter dan hij zelf denkt.