h

ADT verder met luchthaven, Raad buiten spel

13 maart 2013

ADT verder met luchthaven, Raad buiten spel

Toen op 3 december duidelijk werd dat geen enkele marktpartij de luchthaven wil exploiteren, wilden de oppositiepartijen hier zo snel mogelijk een debat over in de Raad. De coalitie (PvdA, VVD, CDA en Burgerbelangen) wilde het college ruim de tijd geven om gebiedsontwikkelaar ADT onderzoek te laten doen naar het mislukken van de aanbesteding en met een voorstel te komen voor het vervolgproces. Het college had maar liefst twee maand nodig om met een evaluatie van anderhalf A4-tje te komen. Het beloofde voorstel over ‘hoe nu verder’ ontbrak. Tegelijk met de evaluatie werd ons meegedeeld dat het Area Development Twente (ADT) al een volgende stap had gezet en een intentieovereenkomst had afgesloten met de Reggeborgh Groep een investeringsmaatschappij van Dik Wessels, die toch ineens weer belangstelling heeft voor het ontwikkelen van de luchthaven. De Raad mocht alleen kennisnemen van de besluiten van ADT.

De SP is hier erg boos over en vindt dat eerst de gemeenteraad aan zet had moeten zijn. Omdat het juridisch mogelijk is door te gaan met de aanbesteding wil niet zeggen dat het ADT dit ook moet doen. Doordat er nu een andere aanbestedingsprocedure wordt gevolgd, zijn de toch al grote risico’s nog groter geworden. Er wordt nu met maar één marktpartij gesproken. Deze hoeft dus niet te concurreren met andere marktpartijen en zal dus niet, zoals bij de vorige procedure werd verwacht, zo hoog mogelijk, maar juist zo laag mogelijk bieden. Ook de risico’s bij een faillissement van de luchthaven zijn een stuk groter. Omdat ADT een garantie verstrekt ten aanzien van de lening van de exploitant, krijgt de gemeente Enschede samen met de provincie Overijssel bij een faillissement een schuld van 20 miljoen met als onderpand een waardeloze luchthaven. De markt heeft gesproken en behalve Dik Wessels heeft geen enkele marktpartij vertrouwen in de businesscase van de luchthaven.
In de intentieovereenkomst staat dat het ADT en de Reggeborgh Groep er op 28 maart met elkaar uit moeten zijn. Tijdens de raadsvergadering bleek al dat dit, net als de andere data uit deze overeenkomst, geen harde datum is. Zo is bijvoorbeeld de deadline voor het vinden van een operator met ervaring met het exploiteren van een luchthaven al meer dan een week verstreken. Op dit moment voldoet de Reggeborgh Groep daarom nog steeds niet aan de door de raad vastgestelde eisen. Een vreemde gang van zaken, omdat deze eisen niet voor niets zijn vastgesteld.
Zowel wethouder Marijke van Hees als de coalitiepartijen wilden niet zeggen wanneer zij vinden dat de aanbesteding afgelopen is. De SP begrijpt dit wel. Toegeven dat de aanbesteding mislukt is, is natuurlijk heel vervelend. Zeker omdat zij in bijna tien jaar al minstens 15 miljoen in deze bodemloze put gegooid hebben. De beloofde werkgelegenheid is tot nu toe beperkt gebleven tot vele uren werk voor ambtenaren en een duur betaalde adviescommissie, de tenderboard.
De SP zal blijven proberen de voorstanders van de luchthaven wakker te schudden. Want zolang de meerderheid van de raad accepteert dat ze buiten spel staat, kan het college doorgaan met tijd en geld te verspillen aan dit onhaalbare en onwenselijke plan. Tijd en geld, dat beter gebruikt kan worden om &eacutecht te zorgen voor werkgelegenheid.

U bent hier