Aanbesteding vliegveld Twente niet binnen kaders

28 mei 2013

Aanbesteding vliegveld Twente niet binnen kaders

Al jarenlang roept de SP dat een luchthaven in Twente niet rendabel is. Wat blijkt nu? De concessieovereenkomst is nog niet getekend en er moet al publiek geld bij! Het college van Enschede vindt het niet genoeg om samen met de provincie Overijssel 16,2 miljoen euro bij te dragen aan de infrastructuur op de luchthaven, garant te staan voor 20 miljoen euro aan leningen van de exploitant en het luchthaventerrein de eerste zeven jaar gratis ter beschikking te stellen, maar wil ook nog eens 5 miljoen euro investeren in de ontwikkeling van Vliegveld Twente.

Via een ingewikkelde constructie probeert het college dit te verkopen als ‘investering in de werkgelegenheid’. De SP is van mening dat er niet alleen sprake is van steun aan de exploitatie als de overheid met 5 miljoen participeert in de luchtvaartonderneming, maar de gemeente Enschede, de provincie Overijssel en het Rijk worden via investeringsmaatschappij PPM Oost zelfs onderdeel van het consortium dat het vliegveld wil gaan exploiteren. Dit is in strijd met de voorwaarde dat er vanuit de gemeente en de provincie geen financiële bijdrage mag worden verleend aan de exploitatie van de luchthaven.

En dit is niet de enige voorwaarde waar niet aan is voldaan. In de kadernota is een aantal eisen vastgelegd waar marktpartijen aan moeten voldoen om zich te kunnen kwalificeren als mogelijke exploitant. Een daarvan is dat ze bewezen ervaring moeten hebben in het aantrekken van vliegverkeer in de afgelopen 5 jaar. Zowel Reggeborgh als Aviapartner heeft deze ervaring niet en voldoen dus niet aan deze eis. Dit betekent dat ADT (Area Development Twente) geen concessieovereenkomst kan sluiten met het consortium Reggeborgh/Aviapartner.

De SP vond in december 2012 al, toen bleek dat geen van de gekwalificeerde partijen belangstelling had voor het vliegveld, dat de aanbesteding was mislukt. Nu blijkt nogmaals dat het niet lukt om het vliegveld binnen de kaders aan te besteden. Het college had daarom met het voorstel moeten komen om te stoppen met dit risicovolle en onhaalbare plan. In plaats daarvan stellen ze voor om onszelf voor de gek te houden en net te doen alsof de aanbesteding past binnen de voorwaarden die door de gemeenteraad zijn vastgesteld.