SP en fractie Margriet Visser willen onderzoek naar intimidatie

18 november 2013

SP en fractie Margriet Visser willen onderzoek naar intimidatie

De fractie Margriet Visser (Enschede Anders.nl) en Maxim van Luttikhuizen (SP) willen dat onderzocht wordt of er binnen de gemeente Enschede sprake is van stelselmatige intimidatie van en een angstcultuur onder ambtenaren. De Raadsleden zien aanleiding in de recente rapporten over de stadsbank en de ICT-afdeling om de gehele ambtelijke organisatie door te lichten. Margriet Visser: "Het kan niet zo zijn dat mensen worden weg gepest en dat de daarvoor verantwoordelijke leidinggevenden blijven zitten of vertrekken met een flinke ontslagvergoeding". Maxim van Luttikhuizen voegt toe: "We verwachten van alle werkgevers dat ze fatsoenlijk met hun werknemers omgaan. Dit geldt ook voor de gemeente. Daarnaast kan een angstcultuur ervoor zorgen dat misstanden niet worden aangekaart"

Maandag zullen de Raadsleden tijdens de commissievergadering wethouder van Hees (verantwoordelijk voor personeelszaken) vragen om het onderzoek te starten.