Wethouder en staatssecretaris slecht voor de volksgezondheid

20 januari 2014

Wethouder en staatssecretaris slecht voor de volksgezondheid

Omdat er in Enschede meer mensen dan gemiddeld recht hebben op een uitkering, krijgen we meer geld van het rijk. Hiervoor moet de gemeente wel aantonen dat ze haar best doet om mensen uit de uitkering te krijgen. Voorheen werd vooral ingezet op voorkoming van schooluitval en het aan het werk krijgen van mensen. Nu blijkt dat dit te weinig effect heeft omdat er simpelweg te weinig banen zijn, verlegt de wethouder zijn koers. De gemeente zet nu alles op alles om te voorkomen dat mensen met succes een uitkering aanvragen. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen diegenen die recht hebben op een uitkering en diegenen die dat niet hebben.

De eerste vier weken nadat je werkloos bent geworden, mag je geen uitkering aanvragen. Doe je dit wel, dan krijg je een boete. Als je een uitkering aanvraagt dan wordt je eerst verteld dat je er waarschijnlijk geen recht op hebt. Zet je de aanvraag toch door, dan zullen ze elk detail aangrijpen om de uitkering af te wijzen. Maakt de gemeente zelf aantoonbaar een fout, dan moet je toch door de bezwaarprocedure en eventueel zelfs naar de rechter. De staatssecretaris is helemaal tevreden met deze nieuwe koers maar geeft wel aan dat als de doelstellingen niet gehaald worden, hij mogelijk het uitbetaalde geld terugvordert. Hiermee hangt het nieuwe beleid als een zwaard van Damocles boven het hoofd van het nieuwe college, alleen met asociale maatregelen kan voorkomen worden dat de gemeente wordt gekort door het Rijk.Het gevolg laat zich raden, minder geld naar mensen die het nodig hebben, grotere armoede en daarbij horende gezondheidsproblemen.

De SP Enschede heeft geen invloed op de staatssecretaris. De wethouder kunnen we wel op andere gedachten brengen. Daarvoor hebben we wel concrete voorbeelden nodig om de misstanden zichtbaar te maken. Wordt u tegen gewerkt bij de aanvraag van uw uitkering of kent u iemand die hier mee te maken heeft, meldt het dan bij ons.