Emile Roemer in Enschede

6 maart 2014

Emile Roemer in Enschede

Donderdag 6 maart bezocht Emile Roemer Enschede in het kader van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen. Verschillende besluiten van het kabinet Rutte-Samson worden bij de gemeenten over de schutting gekiept. Dat bezoek onderstreept daarom het belang van deze raadsverkiezingen en een stem op de SP.

Wat zijn de zaken die de gemeenten volgens premier Rutte moeten gaan regelen? Dat is de vooral zorg in al zijn facetten, de participatiewet en de jeugdzorg. Met het afschuiven van deze taken van landelijke en provinciale overheid naar de gemeenten wordt tegelijkertijd een bezuiniging doorgevoerd. Daaruit vloeit voort dat er meer zaken door de gemeenten moeten worden geregeld voor minder geld.

Emile Roemer in gesprek met bewonerrs van De Posten

Bezoek aan het verzorgingscentrum de Posten.

Er wordt fors bezuinigd op de ouderenzorg. Op termijn worden 800 verzorgingscentra bedreigd met sluiting. Concreet dreigen er voor het verzorgingscentrum de Posten het ontslag van 50 fte’s.

Gevolg is dat ouderen die van hulp afhankelijk zijn, weer zelfstandig moeten gaan wonen. Zelfs dementerende ouderen worden daarbij niet ontzien. Deze ouderen worden afhankelijk van de zorg die de gemeenten moeten gaan aansturen, terwijl juist ook daar door het kabinet Rutte-Samson op wordt bezuinigd.

Het verzorgingscentrum de Posten heeft in Enschede een goede naam vanwege zijn gastvrijheid voor de bewoners maar ook voor de ouderen in de buurt. Emile mocht die gastvrijheid aan den lijve ervaren. De SP heeft zich landelijk en lokaal altijd fel verzet tegen deze bezuinigingen. De SP-fractie blijft zich sterk maken voor een goede zorg voor alle ouderen en gehandicapten in Enschede

Bezoek aan de wijk het Getfert.

De huisvesting wordt door het kabinet Rutte-Samson steeds meer een prooi van de marktwerking.

Door de huurmaatregelen van het kabinet worden voor de lagere inkomens de huren langzaam maar zeker onbetaalbaar.

Emile Roemer op bezoek bij Bo Kok, bewoner van Het Getfert

Het Getfert is een oude arbeiderswijk. Door achterstallig onderhoud zijn de woningen van de woningcorporatie de Woonplaats slooprijp geworden. Uit een enquête van de SP afdeling Enschede bleek een kleine meerderheid van de bewoners voor sloop. Een kleine meerderheid, omdat veel van de mensen in deze wijk de hogere huren elders of na terugkeer bij nieuwbouw moeilijk of niet zullen kunnen betalen. Verder bleken de bewoners slecht geïnformeerd over de plannen door de corporatie.

Landelijk en lokaal pleit de SP voor behoud van betaalbare sociale huisvesting. De actie in het Getfert wil naast de problemen van de bewoners ook belang van dit behoud voor Enschede duidelijk maken. Tijdens zijn aanwezigheid in Enschede bracht Emile een bezoek aan de wijk en overhandigde aan een van de bewoners de uitslag van de enquête met de uitnodiging voor een bewonersavond waar de bewoners in het bijzijn van Tweede Kamerlid Paulus Jansen zullen worden geïnformeerd naar hun rechten en mogelijkheden.

Het is belangrijk om te gaan stemmen op 19 maart. Thuisblijven helpt niet. Op de SP stemmen wel.

Op Campagne

Ik ben benieuwd hoe D66 hier in Enschede omgaat met de verhuurdersheffing!!
In Ieder geval zijn de Goldserviceleden van Woningcorporatie de WOONPLAATS wel zeker € 40,00 per jaar kwijt, en wel per direct;
Dit vanwege het meedraaiende beleid van de Partij van de Arbeid!
ARBEID? met die 2 miljard aan heffingen wordt er minder gebouwd, en zeker niet in de sociale sector;
Of heb ik het goed dat de V.V.D he-le-maal niks komma nul met deze bevolkingsgroep heeft, en ze liever van achter dan van voren ziet?
IK hoef er niet naar te raden.
Nederland wordt hoe langer hoe A-SOCIALER;

Dus stem in de toekomst allemaal S.P. Enschedese bevolking.... u doet toch ook mee?
Ik wil van de D 66 fractieleden een mail ontvangen wat ze met dit item gaan doen, en wens ze er veel aandacht en succes mee.