Informatieavond Het Getfert

16 maart 2014

Informatieavond Het Getfert

De SP heeft vrijdag 14 maart een avond georganiseerd voor bewoners van Het Getfert, huurders van corporatie "De Woonplaats". Het aantal bezoekers was niet  groot, maar hun informatie herkenbaar. Dat vertelde Paulus Jansen, Tweede Kamerlid voor de SP en woordvoerder wonen. Als geen ander kent hij de trucjes die wooncorporaties uithalen om de noodzaak van sloop van sociale huurwoningen aannemelijk te maken. Streken die ook op Het Getfert zijn uitgehaald. Wegens ziekte kon van "De Woonplaats" niemand aanwezig zijn. Wel ontvingen diezelfde dag de gemeenteraadsleden een brief van de corporatie met uitleg over de noodzaak van de sloop van de woningen.

Met de voorgenomen sloop van hun woning is een aantal bewoners van Het Getfert het absoluut niet eens.  Dat vertelden ze de SP en blijkt ook uit een enquête die de SP  gehouden heeft onder de huurders van Wooldriksweg, Delistraat en Atjehstraat. Het onderzoek wijst uit dat een kleine meerderheid van de bewoners voor sloop is. Belangrijkste reden is dat hun woningen zo slecht onderhouden zijn dat ze bijna onbewoonbaar zijn geworden. Veel bewoners willen wel terug naar hun wijk als de woningen betaalbaar blijven. Maar doordat veel woningen anti kraak verhuurd worden is de overlast enorm toegenomen waardoor het gevoel van veiligheid steeds minder wordt.

Een van de aanwezigen vertelde dat hem drie jaar geleden al is verteld dat De Woonplaats niets meer aan de woningen ging doen. Toen waren de plannen dus al in de maak. Bewoners die zelf iets aan hun woningen wilden verbeteren, zoals plaatsen van dubbel glas, kregen daarvoor geen toestemming. Wat hen overigens niet belette hun plannen uit te voeren.

Met name bewoners uit de Delistraat zijn voor renovatie. Hun woningen zijn er niet in zo'n slechte staat als die van de andere straten waar hier en daar de paddenstoelen op de muur groeien vanwege vochtproblemen. Dat is ook niet zo vreemd als je weet dat de woningen het laatst in de beginjaren zestig een echte opknapbeurt hebben gehad. Normaal is dat een verhuurder per jaar 2000 euro per woning reserveert  voor klein en groot onderhoud. Tel uit de winst voor De Woonplaats die de kwaliteit van de  woningen heeft verslonst. Vele duizenden euro's zijn er intussen bespaard op onderhoud. Geld genoeg om de woningen nu te renoveren. Maar tel ook uit het verlies dat bewoners de afgelopen jaren hebben geleden door onnodig hoge energiekosten vanwege de slechte isolatie van de woningen.

De Woonplaats zegt van plan te zijn een aantal sociale huurwoningen terug te bouwen waarvoor de terugkomer dan 596 euro moeten betalen. Jansen weet dat het voor die prijs niet mogelijk is woningen met eenzelfde karakter terug te bouwen voor die prijs. Het zullen dan wellicht VINEX woningen zijn als in de Billitonstraat. Die zijn de bewoners van de oude karakteristieke woningen een doorn is het oog.

Natuurlijk hadden de belangstellende nog meer vragen. Paulus Jansen heeft de bewoners uitgelegd dat zij recht hebben op een gelijkwaardige woning als zij gedwongen worden te  verhuizen. In dit geval betekent dat een eengezinswoning met tuin en hetzelfde aantal kamers. Dit wordt niet goed omschreven in het sociale plan van De Woonplaats.

De bewoners hebben per brief te horen gekregen dat zij schuurtjes en/of aanbouw zelf moeten slopen voordat de woningen door De Woonplaats gesloopt worden. Gelukkig nemen de bewoners dat niet serieus. Net zo als de afwezigheid van "De Woonplaats" deze avond.

Natuurlijk wilden de bewoners weten hoe zij de sloop tegen kunnen houden. Tweede Kamerlid Paulus Jansen moet ze teleurstellen. Er zijn nauwelijks mogelijkheden om juridisch af te dwingen woningen te renoveren in plaats van te slopen.

Wel zijn er mogelijkheden per straat te bekijken wat kan voor de huizen die met sloop bedreigd worden. De bewoners van de Delistraat kunnen bijvoorbeeld een bewonerscommissie instellen. Dan geldt voor die straat dat 70% van de bewoners voor sloop moet zijn voordat er gesloopt mag worden. Bewoners die anti kraak wonen tellen in dit geval niet. De aanwezige bewoners gaan  samen met de SP een petitie opstellen om

sloop te voorkomen. Bij voldoende steun zal deze aan het College van Burgermeester en Wethouders, de Gemeenteraad en De Woonplaats overhandigd worden.

Reacties

Sociale woningafbraak: een uur radio over dit onderwerp op talk2myra. Weliswaar over Amsterdam. Maar speelt in heel Nederland