Honger in Enschede voor slachtoffers geweld Isis

24 augustus 2014

Honger in Enschede voor slachtoffers geweld Isis

De hongerstaking op het stationsplein is ten einde. Tijdens de hongerstaking hebben ca. 30 actievoerders middels discussie en gebed aandacht gevraagd voor de hachelijke situatie van christenen in noord Irak en Syrie en voor de moordpartijen van Isis op de minderheden in de regio. En dat is gelukt. Duizenden mensen zijn bij de tent op het stationsplein geweest om hun steun te betuigen, de verhalen aan te horen en om de petitie te tekenen. Ook de pers was vaak aanwezig waardoor ook diegenen die niet langs konden komen, konden volgen wat er gebeurde.

Ook de SP afdeling van Enschede en de SP Tweedekamerlid Sadet Karabulut is langs geweest om met eigen oren te horen waarom de internationale gemeenschap moet optreden en om aan te geven dat wij achter hen staan.

SP fractievoorzitter Maxim van Luttikhuizen heeft tijdens een van zijn bezoeken een kort statement gemaakt om de aanwezigen een hart onder de riem te steken en om hen te laten weten hoe de SP er over denkt.

De SP gelooft in de vrijheid van religie en meningsuiting. Iedereen moet de mogelijkheid hebben zijn of haar religie op een vreedzame manier te beleiden.

Overal in de wereld worden mensen echter vervolgd vanwege hun religie, mening of huidskleur. Eens in de zoveel tijd is het kwaad zo groot dat het alle grenzen overschrijdt. De Spaanse inquisitie, de jodenvervolging in de tweede wereldoorlog en de genocide in Rwanda liggen in ons verleden. De vervolging van jezidis, christen en turkmenen door Isis is het heden.

De internationale gemeenschap kan niet lijdzaam toekijken. Door acties als deze (de hongerstaking, red.) weten we wat daar gebeurt en dat als we niets doen, er nog vele duizenden zoniet tienduizenden onschuldige burgers vermoord zullen worden. Humanitaire hulp en bescherming is wat de mensen nu nodig hebben en voor de toekomst moeten we met z’n allen werken aan een vreedzaam en stabiel midden-oosten.

Een plek die niet gezien wordt als een oliebron maar als een bakermat van onze beschaving. Een plek waar iedereen moet kunnen denken, dromen en geloven wat hij of zij wilt. En kinderen kind kunnen zijn.

Lees hier hoe onze tweedekamer-fractie denkt over de situatie in noord Irak en Syrie.