Kaalslag zorg en welzijn in Enschede

16 oktober 2014

Kaalslag zorg en welzijn in Enschede

Als het aan het college ligt wordt er volgend jaar enorm bezuinigd op zorg en welzijn in Enschede. De kortingen die het college voorstelt op welzijn zijn niet alleen groot, maar zullen op de langere duur alleen maar negatieve effecten hebben. Op de korte termijn zullen bewoners hiervan misschien niet zoveel merken. Later wel met het gevolg dat de kosten hoger worden. En dat is nou precies wat de SP niet wil. Overleg met betrokkenen vindt het college niet nodig terwijl communicatie met bewoners Een van de speerpunten was.

De organisaties waarop in het voorstel bezuinigd wordt hadden bijna allemaal dezelfde klacht. Er was niet met hen overlegd maar ze stonden voor een voldongen feit. Alleen de gemeenteraad kan dit nog voorkomen. Gelukkig waren niet alleen de oppositie- maar ook de collegepartijen kritisch. Bewoners van Enschede mogen hopen dat ze dat bij de Raadsbehandeling ook blijven en tegen het voorstel zullen stemmen.

Waar gaan de bezuinigingen precies over?

1. Het college wil een budget burgerkracht onder regie van het stadsdeelma-nagement instellen en per 2015 hieraan de volgende budgetten toe te voegen: welzijnswerk, speeltuinwerk en maatschappelijke activiteiten van de sportsubsidies (in totaal circa € 5.580.000,-). Deze budgetten worden toegevoegd met als randvoorwaarde dat deze middelen worden besteed binnen de doelstellingen van het begrotingsprogramma sociale duurzaamheid.

2. Per 2016 wordt binnen het budget burgerkracht een flexibel budget gecreëerd dat onder regie van het stadsdeelmanagement afhankelijk van de situatie en kansen in de wijk in kan worden gezet. Dit flexibele budget wordt in 2016 en 2017 vastgesteld op € 1.232.000,- en in 2018 op € 1.132.000,- en vrij gemaakt door de structurele subsidie(garantie) van Alifa te verlagen met dit bedrag.

3. Verder krijgen de volgende organisaties minder tot geen subsidie meer de komende jaren:

• maaltijdtijdvoorzieningen worden beëindigd
  • de subsidie voor POOB (Plaatselijk Overleg Ouderen Bonden) wordt beëindigd
  • de subsidie voor de SIZT (Stichting Informele Zorg Twente) wordt per 1-7-2015 verlaagd met € 50.000,- en per 1-1-2016 volledig beëindigd
  • de subsidie aan de Stichting 55+ wordt per 1-7-2015 verlaagd met € 12.500,- en per 1-1-2016 volledig beëindigd
  • de subsidie aan Alifa voor het welzijnswerk voor volwassenen per 1-7-2015 wordt verlaagd met € 38.000,- per 2016 € 130.000,- (totaal incl. 2015 € 168.000,-) en per 2018 met nog eens € 100.000,- (totaal incl. 2015, 2016 € 268.000,-);
  • de subsidie aan Mediant voor de Vriendendienst Hoor’ns wordt per 1-7-2015 beëindigd
  • de subsidies aan de organisaties betrokken bij Alert4You worden per 1-1-2016 beëindigd.
  • de subsidie voor ‘Seniorenraad’ wordt met ingang van 1-7-2015 beëindigd.

Naast alle veranderingen die er al gaan plaatsvinden door de decentralisatie WMO en jeugdbegeleiding wil het college ook het welzijnswerk op de kop zetten. Het is de bedoeling dat andere organisatie veel taken van Alifa gaat overnemen en na-tuurlijk goedkoper. De SP vindt dit een slecht moment voor nog een grote operatie. Alifa kent de stad en de stad kent Alifa.
Maar ook stoppen van de stichting informele zorg zal veel negatief effect hebben. De stichting zorgt voor een goede match tussen mantelzorgers en mensen die ze ondersteunen met hun zware taak. Natuurlijk zijn er meer organisaties die hun sporen verdiend hebben zoals de stichting 55+.

De SP verzet zich tegen bezuinigingen die de meest kwetsbare bewoners van Enschede treffen! Het wordt een lastig punt bij de begrotingsbehandeling in november.