Armoedebeleid onder druk

24 november 2014

Armoedebeleid onder druk

Maandag 17 november was het dan zover, de vuurdoop voor mij bij de stedelijke commissie. Ik kon direct aan de bak met een brief van het College waarin als eerste stond dat het woord armoede maar moest worden afgeschaft en vervangen door “inkomensondersteuning”

Alsof je daarmee de armoede onder de mensen weg haalt, gelukkig was het merendeel van de partijen het met het SP standpunt eens en blijft het woord armoede gehandhaafd….

Verder gaf het College aan dat de vaste lasten van het sociaal minimum zouden kunnen worden betaald, terwijl een onderzoek van het Nibud van maart 2014 uit wijst dat het sociaal minimum niet voldoende is voor een gezin met 2 kinderen en dat dit gezin elke maand een tekort heeft van 50 euro. Niet echt sterk onderbouwd dus door wethouder Patrick Welman en co.

Het wegnemen van “automatische vangnetten”, zoals de bijzondere bijstand er één is, zou volgens Welman leiden tot meer arbeidsparticipatie. Het beeld wordt daarmee geschapen van een werkloze die in een hangmat ligt af te wachten tot er een baan op zijn netvlies komt en dat is volgens de SP een behoorlijk krom beeld….

Het is de SP verder een raadsel hoe de dienstverlening van de Stadsbank op peil kan blijven met bezuinigingen van in totaal 280.000 euro. Verder vindt er ook een forse bezuiniging plaats van 200.000 euro bij de formulierenbrigade, waarna vanaf 2016 een groep vrijwilligers hier de kar mag gaan trekken, een vrijwel onmogelijke opdracht.

Er zijn ook nog goede punten te noemen die het College doet en dan met name het kindpakket dat de kinderombudsman als advies heeft voorgesteld en dat kinderen uit gezinnen die in armoede leven o.a. in staat stelt winterkleding aan te schaffen en mee te gaan bij schoolreisjes.

Het slechtste voorstel is dat wethouder Patrick Welman een drempelbedrag voor de bijzondere bijstand wil in voeren van 128 euro. De SP vind het schandalig dat een wethouder de mensen die al onder beroerde geldelijke omstandigheden moeten leven nog verder onder druk wil zetten, maar we zijn niet anders gewend van deze CDA wethouder.

De SP betreurt het dat de cliëntenraad van het Werkplein in Enschede in een advies aan het College alleen oog heeft gehad voor de plannen van het College en totaal geen oog heeft gehad voor de gevolgen voor de klanten van het Werkplein. Het lijkt de SP meer een fanclub van het College dan een serieus te nemen adviesorgaan!

Omdat de raad vond dat ook een fatsoenlijke financiele onderbouwing ontbrak, heeft het college besloten met een nieuw voorstel te komen.

Piet van Ek