Protesterende bewoners in gesprek met de Woonplaats

12 mei 2015

Protesterende bewoners in gesprek met de Woonplaats

Foto: Joke Faas

In het vervolg op het ophalen van bezwaarschriften tegen de huurverhogingen van de laatste jaren hebben de huurders van Pathmos en het Schreurserve maandag 11 mei hun bezwaarschriften aangeboden aan een vertegenwoordiger van de Woonplaats. Van de 1000 bezochte adressen tekenden ruim 440 bewoners het bezwaarschrift. Dit maakt het brede verzet van de huurders duidelijk.

De huurders waren het niet eens met de huurverhoging van 1,8 % die woningbouwcorporatie de Woonplaats de huurders wil opleggen. Zij vinden dat de huren de laatste jaren genoeg zijn gestegen. Verder zijn er klachten over het onderhoud van de woningen of worden er woningen verkocht. Bovendien heeft een andere grote verhuurder, Domijn, de huurprijzen verhoogd met het percentage van de inflatie 1%.

Teleurstellend was de reactie van de manager klanten en wijken, Bas Hulsberg, van de Woonplaats. Hij zag geen reden om Domijn in zijn huurbeleid te volgen. Bovendien wilde hij niet mee naar Den Haag met de huurders om bij de regering te protesteren tegen het huurbeleid en de verhuurdersheffing van minister Blok. Beargumenteerd werd dit met de reden dat het huurdebat niet speelt in Den Haag. Maar het is juist het massale verzet van verhuurders en huurders samen dat dit debat op de agenda kan krijgen. De bewoners toonden zich strijdbaar tijdens de discussie.

De actie van 2015 is een aftrap van een volgende campagne tegen de huurverhogingen van 2016 die in het najaar gaat beginnen. Wilt u meedoen of wilt u meer weten, neem dan contact met ons op. We willen in het najaar veel meer buurten in Enschede met de bezwaarschriften gaan bezoeken.
U kunt contact met ons opnemen per telefoon 053 4340867 of enschede@sp.nl.

Later dit jaar volgt er nog een landelijke actiedag van de SP tegen de huurverhogingen. Nadere informatie volgt.