Jongeren in actie tegen half loon

8 juni 2015

Jongeren in actie tegen half loon

Foto: SP

ROOD de jongerengroep van de SP stond afgelopen zaterdag 6 juni voor de laatste keer in het centrum van Enschede handtekeningen te verzamelen voor de actie Young & United. De afgelopen weken hebben wij ons als groep enorm ingezet voor deze actie die is opgezet door het FNV, die in maart deze actie zijn begonnen omdat zij het niet eens zijn met het feit dat jongeren een minimum jeugdloon krijgen voor hard werken.

Foto: SP
Het jeugdloon in Nederland voor een jongere van 18 is momenteel nog geen 4 euro per uur. Wanneer je fulltime werkt verdien je een salaris dat ongeveer 300 euro minder is dan de armoede grens. Dat terwijl je wel als volwassene behandelt word en je bijvoorbeeld ook je zorgverzekering of eventuele huur betalen moet. In de meeste andere Europese landen is het veel beter geregeld voor werkende jongeren.
Inmiddels is de petitie getekend door 90.000 mensen, of het gestelde doel van 100.000 gehaald word spannend en moeten we afwachten.
De actie loopt tot en met 11 juni dan gaat het FNV samen met ROOD en iedereen die verder geïnteresseerd is, de handtekeningen aanbieden aan minister Asscher in Den Haag.
Tekenen is nog mogelijk tot donderdag op : www.youngandunited.nl ROOD Enschede heeft daarna zijn handen weer vrij en gaat vol frisse moed verder met het volgende project.