Nationale ombudsman concludeert: bestuur Enschede is onbetrouwbaar

1 juli 2015

Nationale ombudsman concludeert: bestuur Enschede is onbetrouwbaar

Het langverwachte rapport van de nationale ombudsman over het aanvragen van bijstand in Enschede is uitgekomen. De conclusies liegen er niet om. De gemeente houdt zich niet aan de betrouwbaarheidseisen door mensen die een uitkering willen aanvragen niet volledig te informeren. Ook heeft de gemeente onvoldoende oog voor armoede- en schuldenproblemen die ontstaan door de zoekperiode (wachtperiode van 4 weken voor het aanvragen van een bijstandsuitkering).

De SP voert al vanaf het begin strijd tegen de opschortende werking van de zoekperiode en staat daarin niet alleen. Ook EnschedeAnders, Sociaal Hart voor Enschede en advocaten zijn vanaf het begin betrokken, GroenLinks sloot zich hier al snel bij aan. In de loop van de tijd hebben ook PvdA, OPA, de FNV, de klachtencommissaris en zelfs de burgemeester aangegeven het niet eens te zijn met de zoekperiode zoals deze wordt uitgevoerd in Enschede.

Morgen (donderdag 2 juli) wordt het rapport besproken in de gemeenteraad, samen met het rapport van de onafhankelijke klachtencommissaris. Tijdens dit debat zal er een motie worden ingediend om het college te dwingen de inwoners van Enschede eerlijk en volledig te informeren. De SP kan zich niet voorstellen dat de gemeenteraad het advies van de ombudsman en die van de door zich zelf ingestelde onafhankelijke klachtencommissaris naast zich neer zal leggen.