SP Enschede steunt actievoerende ambulancemedewerkers

1 september 2015

SP Enschede steunt actievoerende ambulancemedewerkers

Foto: Paulien Wilkinson

De SP afdeling Enschede bezocht vandaag ambulancemedewerkers in hun tijdelijk onderkomen bij de brandweerkazerne in Enschede Zuid. De SP steunt hun strijd voor een betere cao vooruitlopend op de actie op woensdag in Hengelo.
De SP kwam niet met lege handen. Medewerkers krijgen voorlopig een bittere pil te slikken maar een cupcake voor alle medewerkers moet het leed wat verzachten.

De cao onderhandelingen voor ambulancepersoneel zijn vastgelopen. Ambulancemedewerkers voeren daarom stiptheidsacties in verschillende regio’s van het land. Woensdag onderbreekt personeel van Ambulance Oost het werk van 09.00 tot 13.00 uur de werkzaamheden en doen alleen ritten die niet uitgesteld kunnen worden. Medewerkers van Ambulance Oost voeren dan actie in Hengelo. De vakbonden eisen een structurele loonsverhoging van 2,5 procent. Ook willen ze dat de werkomstandigheden worden verbeterd. Ambulancemedewerkers zouden volgens de vakbond lijden onder een hoge werkdruk.
Het is fysiek heel zwaar werk. In grote steden bijvoorbeeld moeten mensen op brancards uit flats zonder lift worden gehaald. Psychisch is het heel zwaar; medewerkers worden geconfronteerd met ernstige verkeersongelukken en in toenemende mate met agressie en geweld.
Bovendien zijn de onregelmatige werktijden zoals de nacht- en weekenddiensten volgens de vakbond erg zwaar. De vakbond wil onder andere dat oudere ambulancemedewerkers niet langer verplicht worden om nachtdiensten te draaien, en dat werknemers compensatie blijven krijgen als zij in avond- en weekenddiensten werken.

Foto: Paulien Wilkinson