Klachtencommissaris bevestigt kritiek SP op hulp bij huishouden

20 januari 2016

Klachtencommissaris bevestigt kritiek SP op hulp bij huishouden

De Gemeenteraad van Enschede heeft een klachtencommissaris aangesteld. Bewoners van Enschede kunnen bij hem klachten melden over de gemeente Enschede. Het laatste onderzoek van de klachtencommissaris ging over de hulp bij het huishouden, de vroegere thuiszorg, in Enschede. Het gaat hierbij om zorg waar de gemeente verantwoordelijk voor is. In het rapport staat een aantal adviezen aan de Gemeenteraad.

De SP fractie heeft veel kritiek op de manier waarop de hulp bij het huishouden in Enschede geregeld is. Een onderzoek door de klachtencommissaris was dan ook welkom. Graag hadden we gezien dat ons beeld over de kwaliteit en doelmatigheid fout was. Helaas bevestigt het rapport de kritiek van de SP.
Een belangrijk advies dat in het rapport staat is het loslaten van het begrip “schoon en leefbaar huis”. Een subjectiever begrip is nauwelijks denkbaar. Om te beginnen met “huis”, dit beperkt zich tot de ruimtes die volgens de gemeente door iemand gebruikt worden. De begrippen “schoon en leefbaar” zijn niet meetbaar en zullen dat ook nooit worden. Wethouder Van Houdt wil het begrip “schoon en leefbaar huis” voor april 2016 objectief omschrijven. De SP kan het resultaat hiervan niet afwachten!
Er is ook veel onduidelijkheid bij indicatiestelling. Met gebruikers die minder uren zorg toegekend krijgen moet een “keukentafelgesprek” gevoerd worden. De SP vindt dat deze gesprekken niet door belanghebbenden gevoerd moeten worden. Een thuiszorgorganisatie die van de gemeente een bedrag krijgt afhankelijk van het aantal cliënten en niet van het aantal te leveren uren hulp moet wel erg maatschappelijk betrokken zijn als die uren hulp ruimhartig toegekend worden. Dat kost ze alleen maar geld! De tijd die nodig is om het resultaat “schoon en leefbaar huis” te bereiken moet daarom door een onafhankelijke instantie beoordeeld te worden. Nu zijn het geregeld de “hulpen” zelf die met de boodschap van hun werkgever naar hun cliënten moeten dat ze minder tijd mogen besteden aan ondersteuning. De gemeente moet haar verantwoordelijkheid nemen en niet afschuiven op organisaties die belang hebben bij het bieden van zo weinig mogelijk uren hulp om financieel overeind te blijven.
De SP heeft het rapport en de reactie van het college op de agenda gezet. Een aantal van de adviezen moeten overgenomen worden om de zorg in Enschede te verbeteren. Er moet juist die hulp geboden worden die het mogelijk maakt dat bewoners van Enschede zo lang mogelijk zelfstandig, gelukkig en veilig thuis kunnen blijven wonen. Geen structureel gebedel bij familie, buren en vrienden om hulp! Maar echte zelfstandigheid met waar nodig ondersteuning door professionele zorg! De SP zal met een aantal oppositiepartijen moties indienen om dit te bereiken. Natuurlijk hebben we daarvoor de steun van een of meer van de coalitiepartijen D66, CDA, VVD, Christenunie en Burgerbelangen nodig!