Echte armoede in Enschede bestaat, en dat is niet nodig

12 februari 2016

Echte armoede in Enschede bestaat, en dat is niet nodig

Dat veel mensen met een laag inkomen het moeilijk hebben om rond te komen, wisten we allang. Onafhankelijk onderzoek van het Nibud heeft nogmaals aangetoond dat er Enschedeërs zijn die niet eens de basisvoorzieningen als gas, water, elektra en eten kunnen betalen. Voor het college is dit echter geen reden om extra geld of goederen te geven aan deze mensen. De verantwoordelijkheid wordt bij het rijk gelegd. Onbegrijpelijk vindt de SP.

Het onderzoek van het Nibud bekeek van diverse gezinssamenstellingen met een laag inkomen hoeveel geld ze over hielden na betaling van het basispakket en pluspakket. Het basispakket bevat alles wat nodig is om te overleven, het pluspakket bevat alles wat nodig is om volwaardig mee te doen in de samenleving. Hierbij is rekening gehouden met het lokale armoedebeleid en lokale prijzen voor eten e.d. Er is ook gerekend met de gemiddelde huurprijs.

Het rapport maakt duidelijk dat bijna geen enkel gezin met een inkomen tot 120% geld overhoudt om bijvoorbeeld de sportclub of muzieklessen van de kinderen te betalen. Alleenstaande ouders met jonge kinderen zijn de enige uitzondering. Er is echter ook een groep die te weinig geld binnen krijgt om zelfs maar de basisvoorzieningen te betalen. Gezinnen met twee ouders met een uitkering en met kinderen op de middelbare school komen per kind per jaar 350 euro tekort.

De SP wil dat de gemeente deze groep een extra bijdrage geeft, zodat zij niet meer hoeven te kiezen tussen eten of kleding voor de kinderen. In totaal kost dit 64.000 euro per jaar. Wethouder Welman (CDA) is echter van mening dat het rijk dit moet betalen en is bezig met de lobby. De SP ziet ook liever dat het rijk de kosten op zich neemt maar stelt dat we niet kunnen wachten op resultaten van deze lobby. Zolang het rijk niets regelt moet de gemeente dat oppakken. Wij zullen dan ook bij de volgende raadsvergadering hierover een voorstel indienen.

Maar daar is de kous niet mee af. Het armoedebeleid moet als doel hebben om mensen langdurig uit de armoede te halen, het doorbreken van de overerving van armoede is hierbij noodzakelijk. En dat kan bijna alleen maar als kinderen niet worden geremd in hun ontwikkeling door geldgebrek in het gezin waarin ze opgroeien. En dat betekent, in Nibud-termen, dat iedereen het pluspakket moet kunnen betalen of dit in natura moet krijgen. Reden voor de SP om het voorstel van GroenLinks te steunen om nog voor de zomer het armoedebeleid opnieuw te bekijken.

Reacties

Het is allemaal nog veel erger! samen met 4 anderen hebben we een facebookgroep opgericht Noaberschap053 met die groep helpen we mensen die zelfs soms geen maaltijd op tafel kunnen zetten en/of boodschappen kunnen kopen, we organiseren ook gratis evenementen voor kinderen zoals binnenkort met Pasen, we doen dit alles met donaties die we krijgen in de vorm van boodschappen en met de verkoop van tweedehands spulletjes op rommelmarkten, inmiddels hebben we in 8 maand tijd al meer dan 1500 dingen kunnen weggeven en hebben al drie evenementen georganiseerd, wij merken dagelijks dat de armoede groot is en breder verspreid dan de politiek denkt, helaas worden zowel onze leden alsmede hun kinderen vaak aan hun lot overgelaten. wij doen wat we kunnen maar zijn en blijven afhankelijk van giften, we hebben 1700 leden waarvan er zeker een aantal 100 structureel ons nodig hebben

Zo waar....en niet alleen gezinnen met kinderen hebben het zwaar...
De alleenstaanden worden vergeten in de meeste metingen.

Sta je, na 20 jaar keihard werken om te belanden in de WNSP zonder weekgeld en de dreiging om je huis kwijt te raken.

Voedselbank-overleven en het moeten hebben van giften/ruil. Is echt niet verkeerd hoor :)
Maar een slecht bed, kapotte koelkast/wasmachine, geen geld voor wasmiddelen en (vrouwelijke) hygiene zaken, gezond voedsel...

Op je fietsje van Enschede naar Glanerbrug om een gratis potje eten te halen door weer en wind (zonder regenpak).
Kiezen tussen een brood voor jezelf, een goede onderbroek/BH/bloes of broek zonder gaten voor die 20 duizendste sollicitatie, of een rekening betalen zodat je niet afgesloten wordt.

Bijzondere bijstand wordt al gebruikt voor de bewindvoerder a 120 euro per maand, voor meer kom je niet in aanmerking.
Ook geen geld voor de eigen zorg bijdrage dus dan ga je ook niet meer naar de tandarts/huisarts...myeah...

DAT KAN ALLEMAAL IN DEN NEDERLANDEN. En dan blijft Rutte beweren dat armoede niet bestaat in NL ^^
Het is altijd nog beter dan 30 km lopen per dag naar de dichtstbijzijnde waterpomp toch :P

En dan lees je dat asielzoekers gratis onderdak, zorg (zelfs geen eigen bijdrage) en 100 euro per week krijgen. Voor noppes.
Yeah, ik ben heul erg trots op Nederland.