Laat kinderen niet op tweedehands schoenen lopen

22 februari 2016

Laat kinderen niet op tweedehands schoenen lopen

In september heeft de gemeenteraad een motie van EnschedeAnders aangenomen. Er moet een volwaardig kindpakket komen zoals de kinderombudsman dat voor zich ziet. Daarin zitten vouchers voor nieuwe kleding en schoenen maar ook mogelijkheden om mee te doen met sportverenigingen. Het doel van het kindpakket is om kinderen uit gezinnen met lage inkomens toch de kans te geven volledig mee te doen met leeftijdsgenoten.

Het college is hier mee aan de slag gegaan en rapporteerde in januari dat het rond was. Het enige dat niet is overgenomen van de ombudsman is gratis openbaar vervoer, maar daar tegenover staat dat de gemeente fietsen verstrekt. Een mooi resultaat waar ook de ombudsman tevreden over was. Het college vermeldde echter niet dat er geen vouchers werden verstrekt voor nieuwe kleding en schoenen, maar dat deze bij de kleding bank en tweedehands zaken konden worden gehaald, zoals dat al langer het geval is. En daar wringt letterlijk de schoen.

Al geruime tijd maken de linkse oppositiepartijen zich druk over deze manier van kledingverstrekking. Goede tweedehandskleding kan gebruikt worden, maar er is vaak een mismatch tussen vraag en aanbod. Zo is er vooral een gebrek aan winterjassen. Het college laat de inwoners letterlijk in de kou staan. Daarnaast werkt het altijd dragen van tweedehandskleding mee aan het stigma van armoede. Dit is één van de redenen dat armoede erfelijk is. De SP, GroenLinks, PvdA en EnschedeAnders waren hier duidelijk in: er moet structureel voldoende kleding van voldoende kwaliteit zijn en ouders moeten ook de mogelijkheid hebben om zo nu en dan nieuwe kleding te kopen. De ChristenUnie en Burgerbelangen hielden het bij een oproep aan inwoners van Enschede om meer tweedehands kleding te doneren en leken niet bereid te kiezen voor een echte oplossing.

Schoenen is een ander verhaal. Deze vormen zich tijdens gebruik naar de voet van de drager. Tweedehands schoenen kunnen daarmee schadelijk zijn voor de voeten, enkels, knieën, heupen, rug en nek van de gebruiker. Dat willen wij toch niet op ons geweten hebben? De meeste partijen gaven dan ook aan zich niet gemakkelijk te voelen bij de huidige situatie en nog eens te willen kijken naar de kwaliteit van de aangeboden schoenen.

De kinderombudsman is er ook duidelijk over: het kindpakket gaat uit van nieuwe kleding en nieuwe schoenen. De SP gaat dan ook haar best doen om twijfelende partijen over de streep te trekken en te zorgen voor voldoende nieuwe schoenen en kleding voor de kinderen van Enschede.