SP stelt vragen over problemen met herhuisvesting Primair Onderwijs

19 april 2016

SP stelt vragen over problemen met herhuisvesting Primair Onderwijs

In het kader van herhuisvesting zou met ingang van het schooljaar 2016-2017 een school die valt onder het bestuur van Consent (Stichting Openbaar Onderwijs), de Montessorischool een derde vestiging openen in een school van de Stichting SKOE (Stichting Katholiek Onderwijs Enschede) de Paus Johannesschool. Er lijkt onder andere onduidelijkheid te zijn over de duur van het verlenen van onderdak.

“De gevolgen voor de Consentschool zijn groot”, staat in een brief aan de ouders lezen. Overvolle groepen, leerlingen die al ingeschreven staan en nieuwe leerlingen die op een wachtlijst komen, zijn het gevolg van een tekort aan ruimte.

De SP vindt de voorwaarden die de SKOE stelt aan de Consentschool een slecht voorbeeld voor de leerlingen en hun ouders. Een goed integratiebeleid staat nota bene hoog op de lijst van de gemeente Enschede.
Voorwaarde voor het bieden van onderdak aan de leerlingen van de Consentschool is dat zij alleen mogen buiten spelen als de leerlingen van de SKOE school binnen zijn. Je zou haast denken dat de leerlingen elkaar niet mogen ontmoeten! Een schoolvoorbeeld van segregatie vindt de SP!

In het kader van de herhuisvesting zullen meer scholen voor bijzonder en openbaar onderwijs onder een dak worden ondergebracht. De Raad heeft hiermee ingestemd. Echter dat er problemen als bovenstaand zouden ontstaan heeft in ieder geval de SP niet verwacht.

De SP heeft hierover de volgende vragen gesteld aan het college van B&W:

1. Op welke manier heeft de gemeente geprobeerd te bemiddelen en waardoor is dit niet gelukt?
  2. Wat zijn de mogelijkheden van de gemeente besturen te dwingen elkaar en hun leerlingen fatsoenlijk en met respect te behandelen?
  3. Zijn er meer scholen (Primair onderwijs) die met ingang van het schooljaar 2016-2017 onvoldoende ruimte hebben omdat zij niet op een fatsoenlijke manier gebruik kunnen maken van leegstaande ruimtes in een schoolgebouw van het PO.
  4. Zijn er meer scholen (Primair Onderwijs) die met ingang van het schooljaar 2016-2017 met wachtlijsten moeten werken omdat zij onvoldoende ruimte hebben en niet op een fatsoenlijke manier gebruik kunnen maken van leegstaande ruimtes in een schoolgebouw van een ander bestuur PO?
  5. Vindt het College dat de SKOE zich houdt aan het herhuisvestingsakkoord houdt en zo nee, wat betekent dit voor leegstandsbeleid onderwijshuisvesting in de toekomst?