TTIP-CETA: HANDELSVERDRAG? WURGAKKOORD!

2 juni 2016

TTIP-CETA: HANDELSVERDRAG? WURGAKKOORD!

Foto: Joke Faas

Zaterdag 28 mei was een landelijke actie dag tegen TTIP. Ook in Enschede werd actie gevoerd tegen dit verdrag. De bedoeling is dat alle Europeanen en Amerikanen moeten kunnen meepraten of zo’n verdrag er wel moet komen.

Wat is TTIP?

TTIP staat voor Transatlantic Trade & Investment Partnership. Het doel van dit verdrag is om zoveel mogelijk handelsbeperkingen weg te nemen tussen de VS en de EU. CETA regelt hetzelfde, maar dan tussen de EU en Canada.

Foto: Joke Faas

Wij hebben ernstige bezwaren tegen deze verdragen:

1. Het wegnemen van handelsbeperkingen komt neer op het wegnemen van regels en standaarden die juist bedoeld zijn om burgers te beschermen. Allerlei standaarden staan onder druk, bijvoorbeeld op het gebied van arbeidsvoorwaarden, duurzaamheid en veiligheid. Een race to the bottom ligt voor de hand.
  2. De verdragen bevatten een hoofdstuk over ‘investeringsbescherming’. Dat geeft bedrijven de mogelijkheid om landen via een speciale rechtbank aan te klagen als zij vinden dat hun winsten belemmerd worden door nationaal beleid. Hoge schadeclaims zijn het gevolg. De rechtsstaat wordt gepasseerd, de democratie wordt uitgehold.
  3. De totstandkoming van de verdragen verloopt zeer schimmig en ondemocratisch. De Tweede Kamer kan het proces nauwelijks controleren. Het is nog maar de vraag of nationale parlementen überhaupt goedkeuring mogen geven.

Foto: Joke Faas

Neem het begrip "vrije markt”. Zo'n markt hebben we hier niet. Bijvoorbeeld de woningmarkt. Vastgoedbedrijven en corporaties zorgen er voor dat die markt krap blijft en de prijzen hoog. Het is straks mogelijk voor Amerikaanse vastgoedhandelaren om hier woningen op te kopen en die te verhuren tegen slechtere voorwaarden.
De mening dat vrije handel met de VS economische groei zou veroorzaken is trouwens aanvechtbaar. NAFTA, het handelsverdrag van de VS,Canada en Mexico leidde
vanwege de goedkope arbeidskrachten in Mexico tot verhuizing van bedrijven uit de VS naar Mexico waardoor miljoenen Amerikanen hun baan verloren!

Geef de bevolking een stem

Over TTIP wordt voorlopig nog onderhandeld, maar de invoering van CETA komt steeds dichterbij. Binnenkort wordt besloten of CETA ‘voorlopig’ in werking treedt, zonder inspraak van de nationale parlementen. Dat vinden wij een onaanvaardbare aanval op onze democratie.

Daarom doen wij de volgende oproep aan Mark Rutte als voorzitter van de EU: stop nder draagvlak. Stop met CETA & TTIP. Eens met deze oproep? Stuur een mail naar: minpresrutte@gmail.com

Kijk op www.sp.nl/ttip voor meer info.
Mochten TTIP en CETA alsnog worden goedgekeurd, dan eisen wij daarover een referendum, zodat de bevolking werkelijk een stem krijgt.

Wil jij ook een referendum over TTIP en CETA? Teken dan hier: ttip-referendum.nl