Mantelzorger waardering: besteden bij de webshop of niks!

17 oktober 2016

Mantelzorger waardering: besteden bij de webshop of niks!

“Geen cent erbij” is het motto van het College van Enschede. En al helemaal niet als het over het sociaal domein gaat. De meer dan een miljoen euro voor mantelzorgwaardering gaat voor een groot deel naar de wijkteams. Een flink bedrag is nodig om de 50 euro indirect bij de mantelzorgers te krijgen. Indirect, want de mantelzorgers moeten met de 50 euro, via de webshop wel de Enschedese middenstand steunen. Diezelfde middenstand moet van de 50 euro de gemeentekas weer spekken en de mantelzorgers een korting geven op hun aankoop bij de webshop.

Mantelzorgers hebben meestal niet de tijd om aan flauwekul dingen mee te doen die tijd kosten. Bekend is dat zij veel tijd zijn met het invullen van formulieren om de zorg te krijgen die nodig is voor hun partner, kind of goede bekende. De gemeente Enschede doet daar nog een schepje bovenop. Naast de aanvraag om in aanmerking te komen voor een compliment zijn de mantelzorgers nog niet klaar! Want de 50 euro die na aftrek van allerlei kosten overbleef van dik een miljoen moet besteed worden via een door de gemeente aangewezen webshop. Die webshop heeft een onbekend aantal onbekende ondernemers in Enschede bereid gevonden van die 50 euro een afdracht te doen aan de gemeente. Bovendien moeten de mantelzorgers nog een korting krijgen op hun aankopen en heten dan maatschappelijk ondernemers.

Het verlagen van het mantelzorgcompliment met 100 euro ten opzichte van 2015 vonden de coalitiepartijen geen punt. De mantelzorgers krijgen immers al zoveel ondersteuning! Het verplicht besteden bij een webshop riep hier en daar wat weerstand op. Maar na een debat van meer dan twee uur werd het raadsvoorstel overgenomen door de coalitiepartijen. En eerlijk gezegd verbaast ons dat niks!

Reacties

TRUMP Trumpperdetrump ( gestamp van laarzen ) de mens deugt niet, sommigen meer, anderen iets minder.