Enschede omzeilt regels over verdringing op de arbeidsmarkt

9 januari 2017

Enschede omzeilt regels over verdringing op de arbeidsmarkt

Foto: SP

Wie heeft afgelopen week in de Tubantia niet het bericht gelezen van de 3 mannen van de fietsenstalling de Graaff die een handtekeningenactie zijn begonnen om niet over te hoeven worden geplaatst naar de fietsenstalling aan het van Heekplein onder de voormalige V en D.
Twee van deze mannen bemensten al zo’n 10 jaar de stalling bij kruispunt de Graaff. Tijdens een gesprek in de stalling kwam een nog grotere aap uit de mouw en dat was het feit dat deze mannen als vrijwilligers zonder enige vergoeding, maar met behoud van hun uitkering, hun werkzaamheden verrichten! In plaats van deze mensen een fatsoenlijk loon uit te betalen voor hun werk zat de gemeente voor een dubbeltje op de eerste rang.

De SP vecht zowel landelijk als lokaal al jaren tegen het wegpoetsen van normale banen en het daarvoor inzetten van vrijwilligers zonder enige vergoeding. Onlangs nog vond dit college het volstrekt normaal dat een tweetal buslijnen werd opgedoekt in Enschede en dat deze werden vervangen door buurtbussen met, jawel, vrijwilligers erop. De SP pleitte er nog voor om deze buurtbussen te bemannen met betaalde chauffeurs van Syntus, maar dat was tegen dovemansoren gericht.

Dit college pronkt, met wethouder Welman voorop, graag met het feit dat er al tientallen mensen aan een baan in Duitsland zijn geholpen, maar binnen de eigen gemeentegrenzen lijkt het college veel minder bereid tot investeren in arbeidsplaatsen.

Bezuinigingen hebben geleid tot verlies van veel werk. Denk onder andere aan het welzijnswerk, zorg en sport. Organisaties worden gedwongen werknemers te ontslaan en die worden steeds meer afhankelijk van de inzet van vrijwiligers zonder vergoeding.

De gemeente geeft zelf het slechte voorbeeld door de mensen van de fietsenstalling de Graaff tegen behoud van hun uitkering het werk te laten doen, terwijl hun collega’s aan het van Heekplein WSW-ers zijn die dus wel voor hun werk betaald worden. Door bij de fietsenstalling de Graaff 1 betaalde kracht te plaatsen probeert dit college de regels te omzeilen.

De SP en de PvdA hebben het college inmiddels schriftelijke vragen gesteld over deze misstand. Verder vraagt de SP zich af of dit niet het topje van de ijsberg vormt en vaker in Enschede voor komt.

Mocht u zo’n misstand kennen, mail ons dan op enschede@sp.nl.

Piet van Ek, raadslid SP Enschede.