SP tegen reddingplan FC Twente

23 februari 2017

SP tegen reddingplan FC Twente

De SP heeft tegen het reddingsplan voor FC Twente gestemd. Wij zijn principieel van mening dat het geen taak is van de overheid om betaald voetbal verenigingen financieel te steunen. Daarnaast is het risico dat de club alsnog failliet gaat en de gemeente daardoor een aanzienlijk hoger bedrag kwijt is te groot.

Ca. 9 dagen na de oprichting in 1965 heeft FC Twente voor het eerst steun gekregen van de gemeente (destijds 80.000 gulden). In de jaren daarna heeft de club regelmatig bijdrages of leningen van de gemeente gekregen. Inmiddels staat er lening open van 17 miljoen euro. Bij een faillissement is de gemeente dit geld kwijt. Het stadion komt dan wel in handen van de gemeente. Bij het verstrekken van de lening in 2010 betoogde PvdA-wethouder van Hees dat het stadion voldoende onderpand was, de lening was hiermee afgedekt. Uit onderzoek door externen in 2015 bleek echter het stadion slechts ca. 3 miljoen euro waard te zijn. Om te voorkomen dat de gemeente 14 miljoen af moet schrijven heeft een meerderheid van de raad geaccepteerd dat de rente op de huidige lening wordt verlaagd en er nog eens een garantstelling van 8,4 miljoen euro wordt afgegeven. Als Twente nu omvalt is de gemeente niet 14 maar 22,4 miljoen euro kwijt. De SP schat in dat de kans hoog is dat de club binnenkort weer in de financiele problemen komt. Dit heeft voornamelijk te maken met het onderzoek van de belastingdienst naar een aantal transfers. Het is zeer aannemelijk dat FC Twente hier een fikse boete krijgt.

Uiteraard hoopt ook de SP dat FC Twente een mooie sportieve en financieel gezonde toekomst tegemoet gaat maar wij zijn niet bereid te gokken met gemeenschapsgeld om dit mogelijk te maken.