SP niet eens met keuze van college voor flexzorg

9 maart 2017

SP niet eens met keuze van college voor flexzorg

De soap rond aanpassing van het beleid van ondersteuning bij het huishouden (OH) nadert zijn ontknoping. Van de drie keuzemogelijkheden die de gemeente heeft bij de indicatie OH koos het College eerst voor de slechtste. Dat was die van een “schoon en leefbaar huis”. De slechtste omdat de indicatie vaag en fraudegevoelig was maar de zorgvragers ook geen enkel houvast bood. De bezwaren van de SP bleken volgens de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep (CRB) terecht. Dus de wethouder moest weer aan het werk! Na maandenlange radiostilte komt het College weer met een slecht plan. Slecht omdat het zorgvragers niet de gewenste zekerheid geeft en niet in het belang van medewerkers is. Wel in het belang van zorgaanbieders die kunnen schuiven met tijden en op deze manier flexzorg kunnen geven.

Een lijstje van werkzaamheden moet er nu voor zorgen dat zorgvragers de hulp krijgen die ze nodig hebben! Het college neemt hiermee bewust het risico weer teruggefloten te worden. Het indicatiecircus begint dan opnieuw en zorgvragers zijn dan weer de dupe.

Op grond van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning helpen gemeentes bewoners bij het zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen en meedoen in de maatschappij. Onderdeel hiervan is “ondersteuning bij het huishouden”. Voor de uitvoering van de WMO zijn de gemeentes de afgelopen jaren enorm gekort. Dat is natuurlijk in strijd met de WMO opdracht dat mensen zolang mogelijk thuis moeten blijven wonen. Dat dit een centenkwestie is hoef ik niemand uit te leggen. In de coalitieafspraken staat dat er niet meer geld naar de zorg gaat dan er binnenkomt. En als geld de prioriteit heeft boven kwaliteit van zorg kom je al gauw in conflict met het belang van mensen, in dit geval een kwetsbare groep.

De SP is voor een indicatie in tijd. De zorgvragers en de verzorgers weten dan precies waar ze aan toe zijn. Het biedt duidelijkheid en zekerheid. De gemeente loopt geen risico het beleid weer aan te moeten passen.

Toegeven dat je verkeerde keuzes hebt gemaakt is moeilijk voor dit College. Maar met kritiekloze coalitiepartijen die willens en wetens achter je staan kun je je nog wel eens een buil vallen! Helaas zijn kwetsbare mensen hiervan de dupe.

Wethouder van Houdt en zijn partij hebben de mond vol van “waardig ouder worden”. Jammer dat de daad niet bij het woord wordt gevoegd! Mensen die zorg nodig hebben lopen steeds meer risico niet waardig ouder te kunnen worden.