SP vraagt debat aan over inhouden zorgpremie minima

3 maart 2017

SP vraagt debat aan over inhouden zorgpremie minima

Wethouder Welman heeft besloten dat, op verzoek van Menzis, de zorgpremie voor bijstandsgerechtigden wordt ingehouden op de uitkering. Volgens de SP is dit wettelijk niet toegestaan en is het ook niet wenselijk. Om deze redenen is een debat aangevraagd met de wethouder.

Minima in Enschede kunnen gebruik maken van een goedkope zorgverzekering bij Menzis. De gemeente betaalt hieraan mee. De SP is hier voorstander van omdat de kosten voor minima worden beperkt, het risico op zorgmijden wordt verkleind en de gemeente minder hoeft uit te keren aan de tegemoetkoming voor bijzondere ziektekosten. Het komt voor dat mensen de zorgpremie niet op tijd betalen wat weer tot kosten leidt voor die persoon en voor Menzis. Om van deze kosten af te zijn, heeft Menzis op 9 januari het college verzocht om de zorgpremie in te houden op de uitkering en deze aan Menzis over te maken. Op 17 februari heeft het college aangegeven hiermee akkoord te gaan.

De SP betwijfelt echter of dit wel is toegestaan. Een bijstandsuitkering wordt forfaitair uitgekeerd wat wil zeggen dat de uitkeringsgerechtigde zelf mag bepalen wat hij/zij met het geld doet. Artikel 57 van de participatiewet schrijft voor dat er alleen maar mag worden ingehouden op de uitkering als de uitkeringsgerechtigde niet verantwoord met zijn of haar geld om kan gaan. In die situatie dient de uitkeringsgerechtigde de gemeente ook nog te machtigen.

Naast de juridische problematiek speelt ook de precedentwerking. Fractievoorzitter Maxim van Luttikhuizen vraagt: “Wat let verhuurders om zich te melden bij de gemeente? Huurachterstanden komen ook regelmatig voor met uitzettingen tot gevolg. En hetzelfde geldt voor energieleveranciers. Waarom krijgt de zorgverzekeraar voorrang? De gemeente Amsterdam houdt ook zorgpremies, huur en gas, water en elektra in op uitkeringen maar alleen tijdelijk als er grote problemen zijn en met een machtiging van de uitkeringsgerechtigde, waar deze overigens wel verplicht toe is om aan mee te werken. Dat is volgens ons de juiste methode. De gemeente blijft dan duidelijk binnen de wet en mensen met een uitkering die hun financiën op orde hebben, worden niet behandeld als wanbetalers.”

Naar verwachting zal het debat op 20 maart plaatsvinden.

Ik krijg ook een uitkering
Maar wil niet dat de gemeente het geld van menzis er van af haalt
Goed van de SP om dat aan de kaak te stellen