SP voor behoud aandelen Twence

7 april 2017

SP voor behoud aandelen Twence

In de gemeenteraad is besproken of de aandelen van de afvalverbrander Twence moeten verkopen aan particulier investeerders. De SP steunt het behoud van de aandelen Twence. De lange termijn investeringen in hernieuwbare energie wegen zwaarder dan de eenmalige financiële winst. Daarnaast is de raad gevraagd of de stad Munster aandeelhouder mag worden van Twence.

De ontwikkelingen die plaats vinden bij Twence laten zien dat ze serieus bezig zijn met hernieuwbare energie en het verminderen van restafval. Het aandeelhouderschap van de overheden is de beste garantie dat deze aandacht voor het milieu niet verslapt. Uit voorbeelden uit Nederland blijkt welke problemen zijn ontstaan als afvalverwerkers werden geprivatiseerd. Daarnaast zorgen internationale verdragen zoals CETA en TTIP voor juridische risico's als Twence wordt geprivatiseerd. Ook is het volgens de SP sowieso niet verstandig om een energiebedrijf te verkopen als de wereldeconomie weer aan het opkrabbelen is en de olieprijs zeer laag is. Wij verwachten een stijging van de energieprijzen en daarmee een stijging van de waarde van Twence.

Er zijn echter ook bedreigingen en één daarvan is de toevoer van brandstof. Met de invoer van diftar is de hoeveel restafval drastisch verminderd. Daar zijn we blij mee, maar voor Twence betekent dit dat de ovens niet optimaal kunnen draaien. Door de toetreding van Munster wordt dit probleem voor dit moment omzeild. De burgemeester van Munster heeft ons ook overtuigd van de goede intenties van zijn stad op zowel het bedrijfseconomische vlak als op het gebied van duurzaamheid.

Het is echter de verwachting dat er in de toekomst een verdere afname van restafval plaats zal vinden. In 2014 heeft de ING hier al een visie over geschreven waarin wordt geconstateerd dat Nederland een overcapaciteit van afvalverwerkers heeft dat wordt gecompenseerd door import van afval uit landen met een ondercapaciteit zoals groot Brittannië. Er wordt in dat stuk echter ook geconstateerd dat de landen met ondercapaciteit de nodige plannen hebben om zelf meer verbranders te bouwen. Wij verwachten dan ook dat in de loop van de komende 10 tot 20 jaren, een aantal afvalverwerkers de deuren zal moeten sluiten. De SP is van mening dat Twence als taak heeft de ovens optimaal te laten draaien gedurende de economische levensduur van deze ovens en dat intussen verdere stappen genomen moeten worden in de overgang naar hernieuwbare energie. Samenwerking met meer steden zoals Munster sluit de SP dan in de toekomst ook niet uit, zolang ze maar de langetermijnvisie van Twence onderschrijven.

Een tweede zorg voor de SP zijn de hoge tarieven die de inwoners van Twente betalen. Ook zonder de agenda van Twente betaalt een Tukker verhoudingsgewijs veel aan afvalstoffenheffing. Nu kan je stellen dat aan duurzaamheid een prijskaartje hangt, ware het niet dat bedrijven en inwoners van steden die GEEN aandeelhouder van Twence zijn, minder betalen voor het afval dat naar Twence gaat dan de inwoners van steden die WEL aandeelhouder zijn. We snappen dat je bij de niet-aandeelhouders moet concurreren tegen andere afvalverwerkers. Toch zien we graag dat tarieven voor aandeelhouders naar beneden gaan ten koste van tarieven van niet-aandeelhouders.

Wethouder van Agteren heeft aangegeven dat het college de input van de SP in het debat mee naar de aandeelhoudersvergadering.